Bestaat er voor een scooter iets als een onderhoudscontract?

Ik wil misschien een scooter gaan aanschaffen en ben me nu aan het oriënteren op het hele onderwerp. Verstand van de dingen heb ik (nog) absoluut niet en het is me ook nog niet helemaal duidelijk hoeveel ik per jaar kwijt ben aan onderhoud. Ik zou het daarom erg fijn vinden als ik gewoon een vast bedrag per maand kan betalen, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Op google kan ik erg weinig vinden over dit concept.. is het zo zeldzaam en doen de meeste werkplaatsen gewoon aan afspraken en betalingen per keer? Of is het toch best een algemeen iets en wordt het gewoon om de een of andere reden niet vermeld op de websites?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het onderhoud aan een scooter valt reuze mee. Voor een grote beurt ben je tussen de 80 en 120 euro kwijt inclusief standaard onderdelen als luchtfilter, bougie, olie en versnellingsbakolie. Een beurt hoeft bij de meeste scooters slechts eenmaal per 3000km uitgevoerd te worden.

Of jouw beurten duurder uitvallen hangt af van je rijstijl en of je de scooter laat opvoeren. Met opvoeren belast je de motor en remmen uiteraard meer en zul je tegen hogere onderhoudskosten aanlopen.

Als je een beetje handig bent kun je een beurt ook zelf uitvoeren. Alleen kleppen stellen en remolie bijvullen is een klusje voor de vakman, ik begin daar zelf niet aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je 15 euro per maand opzij zet voor onderhoud, heb je al 180 euro voor een beurt per jaar. Ik zou geen contract afsluiten, dan zit je vast aan een bepaalde leverancier en kun je verwachten dat het onderhoud minimaal wordt uitgevoerd.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad een idee om gewoon zelf geld per maand opzij te zetten. Ik zal alleen wel veel meer onderhoud nodig hebben, aangezien ik hem voor werk ga gebruiken en dat is 50 kilometer per dag. Ik vind het moeilijk om te zeggen hoe veel ik dan aan onderhoud kwijt ben, maar ik neem aan dat jij dat ook niet goed kunt beoordelen. Zal ook wel afhangen van het merk en type..
paulus811
7 jaar geleden
Oei, dat is zo'n 12.500 km per jaar en dat is extreem veel om op een scooter af te leggen. Het is niet onmogelijk, maar dan heb je ook 2 sets banden per jaar (ong 60 euro per band per keer incl montage) en uiteraard veel meer onderhoud. Met zulke afstanden schrijf je ook snel af. Een scooter is na 2 jaar niet eens meer de helft waard vanwege de hoge km stand. Onderschat die kosten ook niet. En hoe kom je op je werk als de scooter een beurt krijgt? Dat is namelijk ongeveer om de 3 maanden. Ik weet je leeftijd niet, maar in jouw geval zou ik serieus naar een motor of motorscooter kijken. Die zijn veel meer bestemd voor dit soort lange afstanden.