Wat moet je voor je praktijk examen , brommer rijbewijs doen?

Denk daarbij aan stukje in straat rijden of verrichtingen. Ik heb namelijk geen idee wat het inhoud.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
peterjbruins
8 jaar geleden
Het antwoord van Bordensteker is volledig genoeg. Wat mij altijd is verteld, is dat veiligheid het belangrijkst is. Als je een fout maakt, en deze op een veilige manier oplost is er dus niks aan de hand.

Antwoorden (1)

Een praktijkexamen bromfiets duurt 45 minuten.
Je legt het examen af op een bromfiets (geen snorfiets, trike of quad). Je rijinstructeur mag meerijden (op een eigen bromfiets) en bij het eindgesprek met de examinator aanwezig zijn.
Je krijgt van de examinator een ontvangertje. Daarmee kun je de aanwijzingen en opdrachten van de examinator tijdens de rit horen.

Hierna begint de rit. Die duurt ten minste 25 minuten.
De examinator volgt je op een bromfiets.

De examinator toetst of je veilig en zelfstandig kunt rijden. En of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers.
De examinator let onder andere op:
je beheersing van de bromfiets
kijkgedrag
of je goed voorrang verleent
inhalen
rijden op kruispunten en rotondes

Je krijgt tijdens het examen alle gelegenheid om te laten zien wat je kunt. Helemaal foutloos hoeft niet, het gaat om het totaalbeeld. Belangrijk is hoe je reageert op het overige verkeer en of je de situatie meester bent.
Kortom, de examinator bekijkt of je voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.

Meer bijzonderheden in de bron.