wat is het verschil tussen een gesloten verklaring en een rijrichting ?

ik ben momenteel aan het leren voor mijn theorie AM. Ik struikel steeds over een zelfde soort vraag.
dus eigenlijk wat is het verschil tussen deze 2 borden ?

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=D4cfdgCGZpd34M&tbnid=b2O7HB3FEOPYWM:&ved=&url=http%3A%2F%2Fwww.verkeersborden-oefenen.nl%2Fbetekenis%2Fc3-eenrichtingsweg.html&ei=s6uyU9-NGInMygOd-YDIDQ&bvm=bv.69837884,d.bGQ&psig=AFQjCNHmGzhzOPkx8Pp-o_LWwcDWUE361A&ust=1404304691834509

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=g5kwSl_rMbvcgM&tbnid=nBrPh5-odTa4AM:&ved=&url=http%3A%2F%2Fwww.gratisrijbewijsonline.nl%2Fplaatswet2.htm&ei=s6uyU9-NGInMygOd-YDIDQ&bvm=bv.69837884,d.bGQ&psig=AFQjCNHmGzhzOPkx8Pp-o_LWwcDWUE361A&ust=1404304691834509

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovenste is verplichte rijrichting vanwaar jij komt, je mag dus bijvoorbeeld niet links of rechts afslaan. (en je kunt ook wel tegenliggers tegen komen)
Onderste is eenrichtingsweg, je mag ook nog wel een ander kant op. (En als je die weg inrijdt geen tegenliggers dus)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het ronde bord moet jij verplicht de aangegeven rijrichting volgen (in dit geval rechtdoor), maar dit hoeft voor jouw tegenliggers niet perce zo te zijn. Het tweede bord is een eenrichtingsaanduiding. Bestuurders die dit bord zien, mogen de straat inrijden. Bestuurders aan de andere kant van de weg mogen dat niet. Bij het ronde bord kun je tegenliggers verwachten, want het bord vertelt dat je nergens anders heen mag dan rechtdoor.
Bij het tweede bord kun je GEEN tegenliggers verwachten. Zij mogen de straat niet in (behalve als er een "uitgezonderd..." Onderbord bij hangt, dan kun je die groep wel als tegenligger verwachten.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vierkante blauwe borden kun je als min of meer vrijblijvende mededelingen beschouwen; ronde blauwe borden zijn een bevel. Als je het vierkante bord per ongeluk niet zou hebben gezien is er niets aan de hand; als je het ronde blauwe bord over het hoofd zag ga je misschien iets doen wat niet mag (links- of rechtsafslaan).

Antwoorden (1)

Het door jou geplaatste ronde blauwe bord is een gebodsbord en vertelt jou welke kant(en) je op mag rijden. Dat bord komt uit de serie borden D4-D7 (verplichte rijrichtingen, zie wikilink onderaan of je lesboek). Dus kom jij op een T-splitsing af en staat er zo'n bordje naar links dan *moet* jij naar links afslaan en mag je niet naar rechts.

Het door jou geplaatste vierkante blauwe bord hoort bij geslotenverklaringen, en geeft aan dat je daar de straat *mag* inrijden (dus niet *moet* inrijden zoals bij het ronde bord), en dat je dan geen tegenliggers zou moeten tegenkomen. Je ziet dit bijvoorbeeld vaak bij eenrichtingsweg-zijstraten in stadsbuurten.

Als jij dat tweede bord ziet (bord C3), dan staat er aan de andere kant een rood rond bord met een witte streep (bord C2). Die vragen kun je ook krijgen: "welk bord verwacht je aan de andere kant van deze straat?"

Uiteraard kan er sprake zijn van specificatie van categorieën weggebruikers - zeker bij deze twee soorten borden- staat er vaak een "uitgezonderd (brom)fietsers" bordje onder, dus daar moet je bij je AM theorie heel scherp op zijn. Met zo'n onderbord geldt het bord niet voor jou. Dan kunnen er natuurlijk nog wel tegelijk ook weer andere borden van toepassing zijn waardoor je alsnog iets opeens niet mag... Dus dit zijn mooie instinkers op het theorie-examen; kijk dus goed naar alle informatie die je kunt pakken op de afbeeldingen.

De wiki over verkeersborden in Nederland is vrij overzichtelijk, vind ik: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_in_Nederland

Succes! En hopelijk zet je je rijbewijs ooit nog eens door naar categorie A. Motorrijden is het leukste wat er is, zeker met dit soort weer.