hoe controleren ze je scooter snelheid?

Afgelopen donderdag was het raak, 2 motoragenten hielden me aan omdat ze even wilde kijken hoe hard mijn scooter rijd.

Een agent ging op mijn scooter rijden en een andere ging er op een motor achter rijden. Nu krijg ik over een aantal dagen een brief waarin ik kan aangeven of ik een boette wil of naar halt wil.

Mijn vraag: Dit mag zo toch helemaal niet? Zo mogen ze mijn snelheid toch helemaal niet meten. Officieel moet dat toch via een laser of een rollerbank?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat mag zo. zie punt 2. Artikel 28 1. De maximumconstructiesnelheid van bromfietsen wordt gemeten met behulp van een bromfietsrollentestbank die voldoet aan de daaromtrent in hoofdstuk 8 van deze regeling gestelde eisen, waarbij de in artikel 29 bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen. 2. De maximumconstructiesnelheid van bromfietsen waarvan de maximumconstructiesnelheid niet met een bromfietsrollentestbank kan worden gemeten en van overige motorvoertuigen wordt gemeten door middel van een rijproef, waarbij de in artikel 29a bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.

Antwoorden (3)

Ze hebben je aangehouden op basis van door hen geconstateerde snelheid, afgelezen km teller auto of motor. Dan volgt correctie en dan is dat de waargenomen snelheid. Op basis daarvan krijg je een boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ze hebben gemeten of de scooter voldoet aan de maximumconstructiesnelheid.
Dit lijkt mij inderdaad een hele rare manier van testen. Een agent heeft niet het recht om op jouw brommer te gaan rijden, zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven. Wat als de agent een ongeluk had gekregen?

Als je een beschikking (boete) krijgt heb je altijd de mogelijkheid om hiertegen in beroep te gaan en dat zou ik dan ook zeker doen als ik jou was.

Je kan ook nog even contact opnemen met het politiebureau om het vreemde gedrag van deze agenten te melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niks aan de hand hoor. Dit mag.
Is een wettelijk gehonoreerd methodiek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij meer dan 50 km te hard hebt gereden, je rijbewijs wordt ingenomen en je gestopt bent op een plaats waar jouw auto niet veilig achter kan blijven moet jouw auto verplaatst worden. In dit geval heb je de keus om een agent toestemming te geven om met jouw auto te rijden, of een sleepwagen te laten komen. Het lijkt me raar dat een agent niet met jouw voertuig mag rijden om deze te verplaatsen, maar wel om een onderzoek naar de snelheid te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees nergens dat vraagsteller geen toestemming heeft gegeven.
En als agent een ongeluk had gehad of iets stuk had gemaakt zijn ze daarvoor verzekerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens, Je mag het raar vinden maar het is wel zo.
Voor het doen van een onderzoek is geen toestemming nodig. Verplaatsen van een voertuig is niet ten behoefte van een onderzoek.
In laatste geval zouden je ook niet verzekerd zijn als er iets zou gebeuren zonder dat je toestemming hebt gegeven.
Ik zou beroep aantekenen, en daarin zeggen dat de snelheid gemeten is met een niet geijkte snelheidsmeter, en dan gelijk het verzoek van het ijk rapport van de bewuste snelheidsmeter opvragen. Bij flitspaal.nl staan uitgekauwde formulieren om hiertegen in beroep te gaan, evenals het verzoek tot zo'n ijk rapport als je niet goed weet te formuleren....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso beroep aantekenen, zo kun je de betaling uitstellen en hoe meer administratieve rompslomp je veroorzaakt, hoe beter het is in Leeuwarden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, en mag jij raden waar ze die kosten de volgende keer weer op gaan verhalen. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Moordigger Dat terzijde, justitie is niet dom, dus dan wordt OF je brommer in beslag genomen OF je moet de volgende dag melden op het bureau, waar ze je brommer rop de roller bank zetten. Dan ben je nog veel meer kosten kwijt. Ik weet overigens niet hoe hoog de boete is, maar betaal deze boete. Zodra je met Halt in aanraking komt KAN dit op je strafblad komen te staan. Zoals ik al zei, kies eieren voor je geld ;-).