Waarom stinken scooters zo vreselijk naar benzine?

Als ik achter een scooter rijd of ik word (bijv tijdens het hardlopen) ingehaald door een scooter, dan valt het me op dat ze altijd zo'n vreselijke benzine stank achterlaten (op electrische scooter na dan :-)
Auto's stinken veel minder.. hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Een tweetaktmotor heeft geen in- en uitlaatkleppen, de uitlaatgassen worden door het toestromende benzinemengsel in de cilinder naar de uitlaat geduwd. Hierbij zal ook altijd wat onverbrande 2-takt benzine mee naar buiten komen en dat ruik je dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@koosknip: Zelf rij ik al jaren brommer/scooter zowel 2- als 4 takt. en heb eigenlijk nooit benzine geroken als ik achter een andere 2 takt reed. Wat je ruikt is m.i. de toegevoegde(verbrande) olie welke aan de benzine wordt toegevoegd. Ik herinner mij nog van vroeger die specifieke Castrol lucht. Maar de benadering van je antwoord dat tijdens het 'spoelen' benzine luchtmengsel via de uitlaatpoort onverbrand door je uitlaat wordt geblazen is correct. +1

Andere antwoorden (1)

Nou we rijden al jaren op scooters en de 2 takt scooters hebben gemengde smering(benzineolie)waardoor de verdamping intenser is....dus dat ruikt U.
Ik rijd een 4 takt motor (hetzelfde als een auto dus ) en dan ruik je alleen benzineverbranding de olie zit dus gescheiden van de benzine...overigens ik ben niet zo technisch maar heb het manlief gevraagd
Ben superblij met deze 4 takt ,produceert ook veel minder lawaai.
Wij tuffen heerlijk op de weg !!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onzin! Je ruikt onverbrande benzine doordat er altijd wat met de verbrandingsgassen mee komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is precies wat ik ook bedoel Koos erg vriendelijke reactie trouwens!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Benzine geeft damp af die je ruikt. Olie verdampt veel minder dan benzine, dus ik begrijp het "intenser" niet. Verbrande benzine geeft kooldioxide en waterdamp, dat is geurloos, en slechts weinig andere koolwaterstoffen. Daarom ruiken pure uitlaatgassen van een 4-takt veel minder dan de uitlaatgassen met een klein beetje onverbrande benzinedamp uit een 2-takt.
Sorry voor mijn minder genuanceerde reactie.