Mijn scooter trekt traag op, rijdt 5 km trager dan normaal, valt uit bij stoplichten. Wat is er aan de hand en wat moet ik doen?

Ik heb de scooter in oktober tweedehands gekocht, begon na een maand met het uitvallen bij stoplichten! Nu gaat het trager dan normaal en viel mij ook op dat het traag optrekt.

Olie heb ik een maandje terug ververst, dus vermoedelijk zal het daar niet aan liggen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.1K

Het beste antwoord

Klinkt als een brandstof-toevoer probleem.

Misschien de (stationair)sproeier verstopt?

Vuil in de carburateur?

1 van die 2 lijkt me een erg waarschijnlijke oorzaak.

als je stil staat en je laat je gas opeens los dan slaat hij ook uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik gas geef en ik laat het los gaat het soms inderdaad ook uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het bijna zeker wel de brandstoftoevoer, Bougie doet het wel, anders start hij al niet eens, dus vuil in de carburateur/sproeier(s)

Andere antwoorden (1)

Uit mijn eigen brommer tijdperk, lang geleden herinner ik me de volgende oorzaken.
Allen hebben betrekking op vervuiling.

- bougie losmaken en reinigen en zonodig vernieuwen.
- carburateur reinigen en sproeier schoonmaken.
- brandstofzeefje schoonmaken.
- uitlaatbocht en demper schoonmaken.

Vooral tweetakt motoren zijn vooral bij korte ritten gevoelig voor koolaanslag, door onvolledige verbranding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga dit sowieso niet zelf kunnen doen en naar de monteur brengen. Maar worden deze dingen ook gedaan bij een onderhoudsbeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bougie en brandstof filter (zeefje) worden bij bepaalde onderhoudsbeurten wel gedaan, maar ik denk dat het echt in de carburateur en/of sproeier zit (zit ook in de carburateur) Dit valt niet onder een standaard onderhoudsbeurt denk ik. De uitlaatbocht/demper en bougie zullen in dit geval niet de oorzaak zijn