Het is niet erg als je roet op je zuiger hebt. Je zuiger is in delen benoemt. De bovenkant van je zuiger (waar de brandstof ontbrand) heet de vuurring. Daaronder bevinden zich de zuigerveren. Bij een viertakt motor noemt men dit de olieschraafveren. Onder de zuigerveren bevind zich de zuigermantel. Als het gedeelte onder je zuigerveren ook zwart is dan duid dit aan dat je zuiger veren op zijn en het nodig tijd wordt om deze te vervangen, waarom? Omdat je anders uiteindelijk maar heel weinig compressie zult overhouden en er dan weinig motorvermogen over zal blijven. Vooral bij 2takt voertuigen is het vaak het geval dat na een goede 10000km je zuigerveren nodig vervangen moeten worden. Het is net erg dat je zuiger lichtjes zwart is maar het is wel handig om hem even goed schoon te schuren maar natuurlijk niet te veel want dan zou je teveel speling binnen de cilinder creeeren met vastlopers tot gevolg. Wel adviseer ik je om je zuigerveren eerst te verwijderen voordat je enthousiast begint met schuren. Ook zou ik de zuiger even loshalen zodat er geen troep in je carter kan komen. Dit is namelijk niet zo goed voor je lagers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een motor van een tweetaktbrommer loopt op benzine vermengd met olie voor de smering van de zuiger tegen de cilinderwand. Die olie zorgt ervoor dat je geen vastloper krijgt. In die cilinder van een tweetakt brommer worden dus benzine en olie verbrand. Benzine verbranden gaat vlekkeloos ,alleen als je olie verbrand geeft dit een roetaanslag op de zuiger en de cilinderkop evenals tussen de bougie kontakten. Als dit zich tussen de bougie kontakten ophoopt slaat de motor af doordat deze kontakten kortgesloten worden. Daarom is het altijd handig om onderweg een bougiesleutel en een klein staalborsteltje bij je te hebben, dat scheelt je weer lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik wou even toevoegen dat als er roet ontstaat dat er geen kortsluiting vormt omdat roet dus niet geleid. Wel is het inderdaad waar dat een bougie dan geen vonk heeft. Dit vooral omdat de plek waar de vonk over springt dan verhinderd wordt door de roetresten. Het zou gek zijn als dit kortsluiting zou geven omdat dit dan goed tenkostte kan gaan van je bobine of cdi of nog erger je ontsteking zelf.