Waarom stinken sommige brommertjes wel en het andere niet?

Ik werd vanochtend in dezelfde straat na elkaar door twee brommertjes ingehaald. Het eerste brommertje was vrijwel geurloos, het andere stonk behoorlijk (uitlaatgassen). Het waren, voor zover ik kon beoordelen, vergelijkbare brommertjes.

Hoe ontstaat dit verschil? Ligt het aan de *hoeveelheid* uitlaatgassen, of aan de *soort* uitlaatgassen?

Toegevoegd na 1 minuut:

Toelichting:

Ik kan me voorstellen dat beide brommers stinken, maar dat het eerste brommertje zo weinig uitlaatgas produceerde, dat de stank niet waarneembaar was; terwijl het tweede brommertje dezelfde uitlaatgassen produceerde, maar dan in voldoende hoeveelheden om duidelijk ruikbaar te zijn.

Ik kan me ook voorstellen dat beide brommertjes verschillende stoffen produceren, en dat dat de oorzaak is van het wel of niet stinken.

10 jaar geleden
11.9K
Amadea
10 jaar geleden
Heb je het ook al eens meegemaakt dat er een elektrische scooter langsreed? Dat is een verademing!

Antwoorden (4)

Dit heeft te maken met de afstelling van de motor.

Een goed afgestelde motor heeft een bijna volledige verbranding en is nagenoeg reukloos, slecht afgestelde en meestal opgevoerde brommers laten een spoor van on-verbranden benzine achter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan maar het heeft denk ik te maken dat de ene een tweetakt scooter is en de andere een viertakt. De tweetakt scooter stinkt veel erger dan de viertakt en maakt ook meer lawaai. Ook heeft de viertakt een katalysator. Er gaan ook stemmen op om de tweetakt te gaan verbieden. http://www.scooters-only.nl/Waarom-4-takt-sp-14.html
Als het een tweetakt is dan is het mengsmering en dan wordt er in de verbranding wat olie meeverbrand, Dat stinkt best.
Een viertakt kan op gewone benzine rijden en is dus veel schoner en zal je dus veel minder snel ruiken.
4 takt zie je ook eigenlijk tegenwoordig als standaard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het beiden tweetaktbrommers zijn, kan het ook zijn dat de ene synthetische olie gebruikt en de andere minerale olie.
Synthetische olie stinkt namelijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het over brommertjes hebt (dus geen scooters) is er tegenwoordig maar 1 model wat nieuw te koop is en nog populair ook: de Tomos met automatische 2-versnellingsbak. Het is tweetakt dus zelf olie mixen bij de benzine.
Het ligt waarschijnlijk aan de mengverhouding dat de ene brommer meer stinkt dan de andere. De olie van de Action is verreweg het goedkoopste maar stinkt erg. Castrol A747 doet je meer denken aan vroeger (TT-Assen) en is dus lekker.