Hoe oud moet je zijn om een kenteken op je naam te kunnen zetten ? Zie uitleg

Ik ga dit weekend een brommer kopen en ga dan uiteraard het kenteken over laten schrijven, maar nou las ik op de site van het postkantoor dat je minimaal 18 jaar moet zijn en een paspoort moet hebben om een kenteken over te laten schrijven.
Ik ben 16 en ben nog bezig om mijn rijbewijs te halen, kan ik hem over laten schrijven op mijn naam met een ID-kaart ( dus geen paspoort ) ?
Graag krijg ik een antwoord op deze vraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke site las je dat, ging dat niet over auto's? In NL heb je geen paspoort nodig, overal is een ID bewijs voldoende.

Het beste antwoord

16 jaar is de minimum leeftijd waarop je een kenteken van een brommer op je naam kan laten zetten. Je kan je legitimeren met een ID-kaart. (Mogelijk heb je ook nog een recent afschrift van de Gemeentelijk Basis Administratie nodig)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat ik het tenaamstellingbewijs en overschrijvingsbewijs van de verkoper moet krijgen ? Zoals op de site van het RDW staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je gen rijbewijs hebt, is en uittreksel GBA verreist.

Andere antwoorden (3)

Met je 16e mag het ook. Met een ID-kaart moet het in principe lukken, ik kan me niet herinneren dat ik mijn paspoort heb gebruikt destijds (2 jaar terug)....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een id kaart kan ook. Het enige verschil tussen een paspoort en een idkaart is dat je er ook buiten Europa mee kan reizen.
Verder ben je met je 16 jaar oud genoeg om een kenteken op je naam te krijgen. Dit is zelfs noodzakelijk voor de verzekering.
Ondanks het feit dat je er niet op mag rijden (nog geen rijbewijs) ben je wel verplicht hem te verzekeren of te schorsen.

Maar kenteken op jouw naam zetten kan gewoon
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt een kenteken gewoon op jouw naam laten zetten. Hiervoor heb je kentekenbewijs deel 1B en deel 2 en een geldig legitimatiebewijs.

Indien je nog niet in het bezit bent van een rijbewijs dien je bij de gemeente eerst een uittreksel bevolkingsregister (GBA) te halen. Deze moet je bij het postkantoor naast je legitimatiebewijs laten zien.

Let er wel op dat ondanks je er niet mee mag rijden de verzekeringsplicht niet wordt opgeschort. Je moet de bromfiets dus OF te laten verzekeren OF te schorsen (dit kan ook op het postkantoor).

Zolang een voertuig geschorst is, mag deze zich niet op de openbare weg bevinden (niet geparkeerd en niet op rijden).