Voor de verkeersveiligheid is niet aan te raden maar voor de motor kan het geen kwaad aanrichten want er zit een begrenzer op zodat die normaal niet over zijn toeren kan geraken.
Als uw begrenzer uitgeschakeld is (motor opgedreven) kan die wel over zijn maximum toeren gaan en schade ondergaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dit is niet slecht voor de scooter zelf. Dat komt omdat jij, als jij zowel bergafwaarts als normaal vol gas rijdt, niet harder kan dan een bepaald aantal km/per uur. Dit kan je ineens wel, als je naar beneden rolt, omdat het aantal km/per uur wordt berekent door het draaien van jouw wiel, daardoor geeft hij meer aan, terwijl er niet ineens méér vermogen nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het dan niet zo dat de cilinder van de 2takt scooter heel snel moet bewegen als je van een berg afrold?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij wel, maar dat kan niet zoveel kwaad, misschien wel als je een heuvel afgaat van 70% of zo..maar dan ben je zelf ook niet veilig meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ligt er dus weer aan of je gas geeft, als jij gas geeft dan grijpt de koppeling aan, als jij dit niet doet dan draait de motor ook niet mee met je wielen. Mocht hij wel meedraaien dan kan dit alsnog weinig tot zeer schadelijk zijn. Zoiets heet een centrifugaal koppeling trouwens.
Dit heeft geen scade omdat je scooter een centrifugaal koppeling heeft. Deze koppeling grijpt pas vast als je scooter een bepaald toerental bereikt. Dit hele verhaal heeft niks met je begrenzer te maken. Zolang je berg afwaards weinig tot geen gas geeft is dit niet schadelijk. Wanneer jij vol gas blijft geven en de motor meegaat draaien op de snelheid die jij opbouwt dan kan hij uiteindelijk een toerental bereiken die te hoog is met een warm of vastloper als gevolg