Hoe moet ik de tandwiel verhouding aanpassen?

Beste vragen-beantwoorders,

Mijn bromfiets is toe aan nieuwe tandwielen. De verhouding is als volgt: 60x13.
Een nieuw 60-tands tandwiel kost €60, een 58-tands tandwiel €30.
Daar ontstaat mijn vraag, kan ik die 2 'missende' tanden van het grote tandwiel compenseren met het kleine?

Wellicht is er iemand die dat op een of andere manier kan uitrekenen, daarom nog de versnellingsbak gegevens (indien die vereist zijn voor een dergelijke berekening).

Alvast hartelijk bedankt voor je responds."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Wordt moeilijk want je komt niet op een heel aantal tandwielen uit (12,5). Maar 58 om 13 tegen 60 om 13 scheelt niet echt heel veel aan verzet. Zou het maar gewoon proberen of kijken of je ergens anders (goede 2ehands) tandwiel kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zal misschien iets trager kunnen optrekken.Maar als het motortje sterk genoeg is zal je dat geeneens bemerken.En de brommer zal onder ideale omstandigheden (dus zonder tegenwind) iets harder rijden dan voorheen.