Als ik rijbewijs B haal voor de auto heb ik dan gelijk een scooter rijbewijs?

Ik wil graag de huidige situatie weten, ik wil met 16,5 beginnen met mijn rijbewijs B.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Nee hoor je mag gewoon brommer rijden.
Met een geldig Nederlands autorijbewijs (categorie B) of motorrijbewijs (categorie A) is een apart rijbewijs AM niet nodig. Dat auto- of motorrijbewijs moet u wel bij u hebben als u met een bromfiets, snorfiets of brommobiel rijdt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nu twee verschillenden antwoorden, wat is je bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/voor-welke-soorten-bromfietsen-heb-ik-een-bromfietsrijbewijs-brommerrijbewijs-nodig.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar staat alles duidelijk uitgelegd ..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wijzigingen per 19 januari maar niet voor het rijbewijs AM:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-am.html
Brochure over de regels van het rijbewijs voor bestuurders van een bromfiets, scooter, snorfiets of brommobiel. Per 19 januari 2013 gelden er nieuwe regels voor het rijbewijs behalve voor het rijbewijs AM. Voor het rijbewijs AM verandert er niets. Want in Nederland is dit type rijbewijs al per 1 oktober 2006 ingevoerd. De nieuwe regels voor het rijbewijs zijn een gevolg van de invoering van de derde Europese rijbewijsrichtlijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk.

Andere antwoorden (1)

Ja, mits je scooter niet meer dan 50 cc cilinderinhoud heeft:

http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/autorijbewijs-18-wel-scooter-rijden.343255
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik wil de nieuwste situatie weten, voor 2013