Hoe kun je een scooter (45 km, automaat) zuiniger laten rijden?

Uit laten rollen ken ik, maar wat zijn nog meer tips hoe je zuiniger kan rijden, zonder het verkeer op te houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

De belangrijkste factor ben je zelf. Zorg dat je het gas niet vol open draait, maar voor 75%. In snelheid maakt dat bijna niet uit, maar in verbruik wel. En een goed afgestelde scooter (kleppen) rijdt ook beteren zuiniger.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik mijn gas niet vol open heb, dus circa 75%, ga ik gelijk circa 10 km zachter. Is dit ook af te stellen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door met je voeten af te zetten bij het optrekken.
Optrekken vanuit stilstand scheelt als je zo'n zetje geeft. Draag je kleding die veel wind vangt...? Probeer jezelf te stroomlijnen door kleding en plat op je scooter te liggen/zitten. Anticiperen (vooruit kijken & vooruit denken) is ook belangrijk. Zie je dat verderop verkeer stil staat?
Staat het verkeerslicht op rood? Een obstakel op de weg? Hou daar dan tijdig rekening mee.
Meegaan met het verkeer.
Op tijd remmen en gas loslaten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk overigens dat je er niet heel veel mee spaart. Je scooter zal wel wat zuiniger worden. Maar reken het eens uit in euro's.
Ik bedoel. Er gaat 4,5 liter euro95 in zo'n scooter. Onder normale omstandigheden haal je 1 op 45. Stel dat je dit naar 1 op 50 weet te brengen. Dan bespaar je 90ct per tankbeurt zoiets. Ik tank zelf 1 keer in 1,5 week. Dus ik zou dan hooguit 2 euro per maand besparen.
Met een auto kan ik me dat voorstellen. Die verbruikt veel meer en elke besparing heeft dan ook echt voordeel. Maar met de scooter zie ik het nut niet zo.
paulus811
11 jaar geleden
Haelenaar, ben ik wel met je eens maar de vraag is hoe je met een scooter zuiniger kunt rijden. Dat er andere besparingen zijn die misschien meer opleveren is dan niet relevant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met mijn voeten afzetten gaat niet haha, daar ben ik te klein voor, wel een goed idee hoor! Ik probeer inderdaad wel op mijn jas te zitten zodat ik weinig wind vang, maar echt naar voren zitten lukt helaas niet door mijn rug. Verder tank ik wel wat meer en elke euro(cent) scheelt. Zijn er ook andere motorische opties? Die niet ál te duur is? Bedankt!
Zuinig rijden met een scooter heeft niet heel veel effect. De resultaten zullen relatief minimaal zijn.
Maar oplossingen zijn om rustiger te accelereren op plekken waar de verkeersstroom het toe laat.
Zorgen dat je op een constante snelheid kan blijven rijden.
Banden goed hard oppompen
geen overbodig gewicht mee nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt het voor de brandstof veel uit of je constant 45 rijdt of constant 60 bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
officieel kan die niet eens 60. Maar op 45 km per uur zal die zuiniger zijn. Dit omdat het toerental lager ligt dan bij 60.
De motor hoeft dan namelijk minder arbeid te verrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar met 45 km per uur houd ik dus het verkeer op. Maar als je het dan in cijfers omzet, bijvoorbeeld 100 km lang 45 km p/uur rijden, of 100 km lang 60 km p/uur rijden, hoeveel scheelt dat dan denk je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geheel afhankelijk van de scooter. Maar zou zeggen een liter per 100 kilometer meer.
Maar laat ik wel wezen als je bereid bent een bekeuring binnen te halen voor je scooter voor te hard rijden zal die ene liter ook niks uit maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans op een boete met die snelheid is wel heel klein hoor ;)
Daarbij krijg ik liever een minuscule boete dan een ongeluk omdat auto's mij ongeduldig en gevaarlijk inhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar met 45 km per uur houd ik dus het verkeer op." Dat zeggen ze allemaal... Maar de politie trapt daar echt niet in! Je hoort je gewoon aan de maximum snelheid te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja, intrappen hoeft niet, het is namelijk geen smoesje. Ik ben al een aantal keer gevaarlijk ingehaald omdat ik 45 km per uur reed.
Zwaardere rollen in plaatsen zodat je minder toeren maakt .
en zoveel mogelijk begrenzers verwijderen ( pas wel op voor de snelheid )

Het afsluiten van de benzinepomp in de cabarateur ( die spuit telkens een beetje benzine extra in de scooter ( heeft geen enkel effect op je gas reactie dus die kan ook uit )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuinigere banden op laten zetten, de uitlaat aanpassen.