"Onderstaande situaties zijn voorbeelden waarin uw rijbewijs kan worden ingevorderd:
Uit een blaastest blijkt dat uw alcoholgehalte hoger is dan 570 μg/l of 1,3 promille. Voor beginnende bestuurders is dit 350 μg/l of 0,8 promille. Als u geen blaastest heeft ondergaan, maar de politie wel vermoedt dat u teveel alcohol heeft gedronken, kan uw rijbewijs ook worden ingevorderd.
U weigert mee te werken aan een blaastest.
U overschrijdt de maximum snelheid met meer dan 50 kilometer per uur. Voor bromfietsen geldt een overschrijding van meer dan 30 kilometer per uur.
De kans is groot dat u zich opnieuw schuldig zult maken aan een van deze feiten.

Als uw rijbewijs is ingevorderd, krijgt u een ontvangstbevestiging. Op de ontvangstbevestiging staat aangegeven met wie u contact kunt opnemen over de invordering. In de meeste gevallen is dit de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) en soms het Arrondissementsparket in de regio.

De politie stuurt uw rijbewijs binnen 3 dagen naar de officier van justitie. Die beslist vervolgens binnen 10 (kalender)dagen na de dag van de invordering of uw rijbewijs voor langere tijd wordt ingehouden (dagen in het weekend tellen mee). Als dat niet het geval is, krijgt u uw rijbewijs terug.

Als de officier van justitie besluit om uw rijbewijs in te houden, kan hij dat doen voor langere tijd. De invordering en inhouding van het rijbewijs zijn voorlopige maatregelen die worden genomen in afwachting van de uiteindelijke afhandeling van de zaak. Als de rechter een ontzegging van de rijbevoegdheid oplegt, wordt het aantal dagen dat het rijbewijs is ingehouden van de duur van de ontzegging afgetrokken."

Nog eentje:
"Heeft u een of meerdere verkeersboetes nog niet (volledig) betaald, dan kan het CJIB uw rijbewijs innemen. Dit kan voor een periode van maximaal 4 weken. Om uw rijbewijs terug te krijgen, moet u het volledige openstaande bedrag betalen. Het CJIB kan ook uw voertuig in beslag nemen. Ook hierbij geldt dat u dit kunt terugkrijgen door het volledige openstaande bedrag te betalen, plus de stallings- en overbrengingskosten voor uw voertuig."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord: +
Zou zo'n vraagsteller daar nog wel eens naar komen
kijken? Naar een goed antwoord?

Andere antwoorden (2)

Met te veel drank op achter het gas. 3 punten van je rijbewijs. Meer dan 30 te hard. Of gevaarlijk rijgedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het gewoon kwijtgeraakt door de wind. Het is uit mijn zakken gevlogen.
Wanneer jij 30km/h te hard rijdt zal je rijbewijs worden ingenomen : Wanneer je scooter op de rollerbank 30 te hard gaat word deze NIET in genomen maar je SCOOTER PAPIEREN wel .

en bij teveel drank .
gevaarlijk rijgedrag .

wees er zuinig op want de rijbewijzen zijn tegenwoordig niet goedkoop !! .

succes verder met je snor