wat als ik schade maak met de scooter van mijn vriend?

ik heb een wa verzekering, maar mijn vriend zegt dat als ik een ongeluk maak dat de scooter dan niet is gedekt, kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je hebt geen WA verzekering maar een aansprakelijkheidsverzekering en die dekt niets als het gaat over motorvoertuigen. Je vriend heeft gelijk.

Als je vriend allrisks verzekerd is wordt het wel vergoed maar dat gaat van de noclaim van je vriend af. Als hij niet allrisks verzekerd is betaalt je vriend het zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoho, dat je verzekering het niet dekt wil niet zeggen dat je niet aansprakelijk bent. Je vriend betaalt niet, jij moet betalen, je blijft wel aansprakelijk voor de schade die je maakt aan de scooter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou kunnen maar dan moet je wel een rechtszaak door en je hebt zelf toestemming gegeven dus je weet dat je een risico loopt als je je scooter uitleent. Verder hoeft de vriend natuurlijk niets te betalen, hij kan de scooter ook naar de sloop brengen. Als het van de noclaim afgaat ga je ook geen rechtszaak beginnen dat de lener die noclaim moet betalen, het zou wel aardig zijn natuurlijk. Ik zeg nergens dat de lener niet aansprakelijk is maar de eigenaar zit met de strop tenzij de lener aardig is of je begint een rechtszaak maar in principe zit de eigenaar met de gebakken peren enne: van een kale kip....
Castle
11 jaar geleden
Als de uitlener toestemming geeft dan heeft hij ook de risico's aanvaard die erbij komen kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal niet, het lenen van een goed omvat expliciet de verantwoordelijkheid het geleende in dezelfde staat terug te bezorgen. Daar is de lener voor verantwoordelijk, niet de eigenaar. De no-claim van de all-risk verzekering is zeker een verhaalbare schadepost, net als de schade als er geen verzekering is. De lener is hiervoor aansprakelijk. Je hoeft geen rechtszaak te beginnen, gewoon de lener schriftelijk aansprakelijk stellen voor de schade, redelijke reactietermijn verlenen en een incassobureau erop als er niet betaald wordt.
dit boven is niet helemaal waar, ik ben namelijk een x tegen een gepakeerde auto gefietst en dit werd wel gedekt door onze wa verzekering (aansprakelijkheidsverzekering). dus dit kan wel hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fiets is geen motorvoertuig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het klopt WEL omdat JIJ niet op een motorvoertuig zit!
Dit ligt aan de verzekering. Kijk de polis even door. Daarbij moet je bij veel verzekeraars de leeftijd van de jongste bestuurder aangeven. Als jij dat bent, moet jouw leeftijd ingevuld worden. Ook als je 1x rijdt (dan kunnen ze meer vangen)