Mag je twee keer worden beboet voor hetzelfde feit?

In november ben ik beboet voor het niet hebben van een verzekering voor mijn scooter die al 6 jaar op de schroothoop ligt. Ik heb de boete betaald en een bezwaarschrift gestuurd. Nu kreeg deze week hier WEER een boete voor thuisgestuurd. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee. Dit is in strijd met een belangrijke hoofdregel: Niemand mag tweemaal voor dezelfde feitelijke gedraging worden bestraft.

In het verlengde hiervan ligt de regel: Niemand mag tweemaal voor dezelfde feitelijke gedraging worden vervolgd.

Feitelijke gedraging is hier dan: 'de strafbare handeling'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het ding al 6 jaar op de schroothoop ligt kun je volgens mij niet meer bekeurd worden. Dat kan alleen als iemand er nog mee rond rijdt of met een vals verzekeringsplaatje rijd of zoiets. Ik zou eens contact met de politie opnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor als je scooter nog op naam staat en deze is niet verzekerd volgens het WAM register krijg je gewoon een beukeuring.
Per 1 november 2005 is het kenteken voor scooters ingevoerd.
Ik neem aan dat je scooter een kenteken had.

Er zij twee registers:
1) RDW waar staat wie de eigenaar is van het voertuig.
2) RAM daar moet de verzekeraar aangeven of het voertuig verzekerd id.

Als er een "geldig" voertuig op je naam staat ben je verplicht om deze te verzekeren. De RDW contoleert dit.

Als je bij de controle niet voorkont in het RAM register krijg je een waarschuwing of een boete. Dit staat helemaal los van het feit of je rijdt met het voertuig.

Er is iets niet goedgegaan. Je hebt de scooter weggebracht naar een sloper en die heeft je geen vrijwaardding gegeven en/of de sloper heeft je scooter niet afgemeld bij de RWD.
Of je hebt de scooter zelf vernietigd en niet afgemeld bij de RDW.

Gevolg volgens het RDW ben jij nog steeds de eigenaar en is het voertuig niet verzekerd. Om dit recht te zetten moet je contact opnemen met het RDW.

En ja je kunt voor het niet verzekerd zijn meerdere boetes krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
RAM moet WAM zijn.
Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt als je een DigidId hebt.
http://burger.rdw.nl/mijnvoertuigen/Pages/default.aspx
non bis in idem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope, dit mag niet en zal wellicht een administratieve fout zijn maar als je je oude boete nog hebt zou ik dat als bewijsstuk meesturen dat deze betaald is of anders een kopie van betaling.