hoe kan het dat de elektra niet doorbrand in een brommer/scooter?

een brommer accu word opgeladen met meer dan 12 volt ( 13 a 14 volt )

lampen en zo zijn gemaakt voor 12 volt,

Hoe kan het dat die niet stuk gaan ?
Er staat toch 13 a 14 volt op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De lampjes zijn nominaal voor 12 V ontworpen, maar kunnen gemakkelijk 10% extra spanning aan.
De levensduur neemt dan wel iets af, maar het rendement van de lichtopbrengst is dan wel weer beter.
De zekeringen zijn niet een beperkende factor, als dat wel zo zou zijn dan zouden ze om de haverklap door moeten branden.
Weerstanden zitten er sowieso niet in het elektrische systeem, of je moet de weerstand van de draden als zodanig willen tellen..
De spanningsregelaar bij de dynamo regelt de laadstroom naar de accu en zorgt ervoor dat de dynamo vrijwel geen stroom meer levert als de accu volledig geladen is, de accuspanning is dan ongeveer 13,6 V.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de laadstroom wordt geregeld door het spanningsverschil tussen dynamo en accu. Naast de spanningsregelaar kan er ook een stroombegrenzer aanwezig zijn. Verder een mooi antwoord. +

Andere antwoorden (4)

Omdat er zekeringen en weerstandjes tussen zitten en dingen gaan ook niet meteen stuk als er wat meer stroom op staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke dus krijgen de lampen meer dan 12 volt?
Of zit er na de accu een weerstand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roland1995: Weerstandjes ?!? waar zitten die dan volgens jou?
@diedje1996: de lampjes krijgen inderdaad iets meer dan 12 V, maar daar kunnen ze best tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik ben verbaasd.
door de zekering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Branden die dan ook door bij 14 V? nog nooit gemerkt.
Een gloeilampje van 12 Volt heeft geen enkel probleem met een spanning van 14 Volt. Vandaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de accu wordt opgeladen door een dynamo, hoe harder deze draait hoe hoge de voltage. MAAR er zit ook nog een spanningsregelaar tussen, die zorgt er voor dat de spanning niet boven 12 volt uit komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit die na de accu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja. en dus voor de verlichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus makkelijk gezet alles wat in de brommer stroom nodig heeft dat krijgt maximaal 12 volt op de accu na?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal iets hoger 13,8, maar als je erg snel gaat kan een dynamo soms wel 18 volt geven en daar kan de accu wel tegen maar de verlicht niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spanningsregelaar zit tussen dynamo en accu, maar de accu beperkt de spanning tot maximaal 13,6 V. (ongeveer)