Wat is (hoogte) van een boete voor het rondrijden op een scooter zonder rijbewijs?

Deze vraag is al gesteld op goeievraag.nl maar dat is 1 jaar geleden. En mogelijk zijn de sancties veranderd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

180 euro.
Voor jongeren onder de 16 wordt de boete gehalveerd (wat ik niet snap, want onder de 16 KUN je niet eens ene rijbewijs hebben, en zou de boete eerder moeten verdubbelen, maar goed, ik maak de regels niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus beduidend duurder geworden, maar voor dubbel-fout juist goedkoper. Raar land......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar komt nog de boete wegens onverzekerd rijden bij. Die is 310 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet zeker. Het voertuig dient verzekert te zijn, maakt in principe niet uit wie de bestuurder is. Als de scooter op de naam van een ander staat en is gewoon verzekerd stopt deze niet als iemand anders de scooter zonder toestemming van de eigenaar gebruikt.