Maakt opvoeren van een scooter een betere machine?

Scooters worden bij het invoeren begrensd waardoor ze de snelheid waarvoor ze zijn ontworpen niet meer bereiken. Heeft begrenzing nadelige gevolgen voor het brandstofverbruik of motorprestaties? Hierbij aangenomen dat de wettelijke maximum snelheid niet overschreden wordt door de bestuurder.

Toegevoegd na 1 uur:
Ter verduidelijking: Ik wil weten of de efficientie van een scooter lager wordt door begrenzing.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit ligt er aan wat de begrenzing inhoud.

Als een scooter begrenst wordt met een variobus zal deze meer toeren maken en dus minder efficient zijn.

tevens kan een andere uitlaat er voor zorgen dat de scooter efficienter loopt op lagere toeren, in combinatie met een toerenbegrenzer zal dit een efficiente begrenzing zijn.

Over het algemeen genomen is een begrenzing van een machine niet efficient zoals dit in nederland gedaan wordt.
Er wordt door middel van de afstelling van de carburateur voor gezorgd dat de motor niet de juiste verhouding binnen krijgt zodat het vermogen daalt.

Maar hiermee stijgt ook de vervuiling van de motor doordat er een slechtere verbranding is.

Een goed afgestelde motor met de huidige technieken zal altijd harder lopen dan in nederland toegestaan, dit omdat de fabrikanten geen speciale cilinders voor nederland meer maken zoals vroeger. bij deze cilinder had je kleinere minder efficiente poorten zodat er minder brandstof binnen kon komen. deze kleinere hoeveelheid brandstof ontstak wel normaal en brande dus ook schoner weg.

Dus alleen als de motor zo loopt zoals door de ontwikkelaar ontworpen zal het goed voor de motor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het begrenzen van de motoren heeft eerder een positief effect dan nadelig.

Een motor die met een laag toerental draait heeft minder last van slijtage dan een motor die met regelmaat top prestaties moet leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is bekend dat als je de variobus eruit haalt en er een gladde in doet dat de scooter zuiniger rijdt ivm met de toeren die je dan rijdt want met een variobus erin rijdt ie meer toeren met bijvoorbeeld als je 40 km per uur rijdt en dat is zonder bus beter rijdt ie minder toeren

Toegevoegd na 10 minuten:
en als de uitlaat prop eruit is wordt hij ook sneller warmer en loopt ie ook beter stationair en rijdt ie ook beter als je weg wil rijden met een koud blok om dat de uitlaat gassen beter uit de uitlaat kennen ipv dat ze tegen worden gehouden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neen, dat heeft geen invloed. Er wordt daar voor gezorgd door de importeur dat de prestaties van de scooter niet lijden onder snelheidsbegrenzing door verschillende landen.