wie heeft er voorrang?

ik reed met mijn scooter op een voorrangsweg en reed door groen licht en stak de kruising over
aan de andere kant van de kruising lag een kruising van fietspaden
daar kwam een scooter van rechts aan en die reed mij aan
maar er stonden aan zijn kant haaientanden
nu is mijn vraag wie heeft er nu voorrang
de eerste foto is zijn rij richting de tweede foto is die van mijn
kan iemand mij helpen ?
grzz van cowboyspeedy

Toegevoegd na 8 minuten:
dat had ik dus ook in gedachte maar ik kreeg een brief van de verzekering van de tegen party die stelt dat lichten voor tekens gaan dus dat wil zeggen dat de tegen party voorrang had
en dat is dus mijn probleem

Toegevoegd na 14 minuten:
maar we hebben alle twee groen licht maar de tanden staan dus na de stoplichten voor de kruising van de fietspaden
dus wat geld er nu
de lichten boven de tekens of spelen de lichten niet meer mee want het is een kruising na de autoweg en de haaientanden staan op het fietspad en niet op de weg en we kregen dus een botsing waar hij dus van mijn kant van rechts kwam

Toegevoegd na 18 minuten:
das dus ook een probleem getuigen waren al weg voor dat ik en hij bij elkaar waren om de gegevens te wisselen dus geen getuigen maar het is een kruising waar s'avonds inderdaad alle fietslichten op groen gaan en de auto's staan dan op rood

Toegevoegd na 31 minuten:
thanks

Toegevoegd na 33 minuten:
ik laat het de verzekering uitzoek nu maar thanks voor de reakties allemaal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hij kruiste een voorrangsweg en moest dus voorrang verlenen aan alle verkeer op de voorrangsweg en bijbehorende fietspaden.
De haaientanden hebben geen rechtsgeldigheid maar geven aan waar de andere scooterrijder diende te stoppen.
Zelfs als jij door rood gereden was en hij groen licht had dan nog had hij voorrang moeten verlenen, alleen bij een aanrijding zou in dat geval de schuld gedeeltelijk aan jou kunnen worden toegeschreven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de tegenpartij stelt dat jij door rood gereden zou zijn dan moet je aanvoeren dat jij wel degelijk groen licht had.
Het is dan zijn woord tegen het jouwe, laat hem dan maar met getuigen komen, zoek zelf ook getuigen om jouw visie te bevestigen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als alle lichten voor fietsers tegelijk op groen staan dan gaat de regel dat lichten voor tekens gaan niet op, dan geldt weer gewoon de voorrangsregel waarbij jij op de voorrangsweg reed en hij bij de haaientanden diende te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks hoor want nu kan ik weer rustiger het weekend in . word wel een steekspel van wie gaat winnen maar dat zoeken ze maar uit
maar allemaal bedankt voor jullie reacties
grzz van cowboyspeedy

Andere antwoorden (3)

Jij had voorrang want het was groen voor jou en bij de andere scooter stonden haaientanden en die betekenen wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JIJ hebt voorrang. Haaientanden gaan voor " van rechts komen".

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovendien reed jij door groen licht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij hem staan haaietanden dus moet hij stoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haaientanden op zichzelf hebben geen rechtsgrond, ze zijn slechts een aanwijzing waar je dient te stoppen.
De voorrang wordt door de verkeersborden bepaald.