Hoeveel olie moet er in het carter van CS50?

Ik heb net een mooie CS50 uit 1984 gekocht. Na de eerste rit van 50 km zag ik dat hij olie lekt uit de linkernaad, dus onder de ketting. Zie nu dat dit al langer het geval is gezien de grote hoeveelheid vuil en olie onder het blok en de glibberige standaard. Toen ik de olie aftapte bleek er een liter olie uit te komen. Ik lees bij technische specificaties dat er 350cc olie in moet. Klopt dat en is de lekkage dus het gevolg van teveel olie? Klopt het dat teveel olie ook invloed heeft op het rijgedrag? Ik merkte dat de brommer slecht optrok, met name moeilijk vanuit stilstand.

Bij voorbaat dank voor reacties, Anne

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik zou me aan de specificatie houden, kijken of het lekken ophoud en met enige regelmaat controleren of de inhoud op 350 cc blijft. Op lange termijn kan hij uiteraard wel wat olie verbruiken, maar een kilometertje of 700 zou de inhoud aardig in de buurt van de 350cc moeten blijven. Als de vorige eigenaar er zoveel olie ingedaan heeft kan het inderdaad best zijn dat de olie in andere gedeeltes van het motorblok is terecht gekomen, dikke troep is geworden en een optimale werking belemmerd.
Het zou ook het lekken kunnen verklaren.

Om alles zeker te weten zou je het blok open moeten halen, schoonmaken, nieuwe set pakkingen halen e.d.
Da´s even een klusje, maar weet je tevens hoe het met de tandwielen, koppelingsplaten, kogellagers e.d. staat.