Op welke wegen mag ik rijden met mijn brommer?

Ik heb een brommer gekocht (Tomos quadro e-start, max snelheid ongeveer 45 km/u) en over ongeveer een maand haal ik (hopelijk) mijn rijbewijs. Ik vroeg me af op welke wegen ik mag rijden, ik heb gelezen dat je op alle wegen mag rijden behalve snelwegen. Klopt dit? En betekent dat dat ik op een navigatiesysteem gewoon 'vermijd snelwegen' kan instellen en dat ik dan gewoon die weg mag volgen? en als laatste, kom ik dan geen wegen tegen waar je 100 mag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.7K

Het beste antwoord

Let goed op de borden!
In feite mag je op de "grote" weg rijden met je bromfiets (let wel! bromfiets...geen snorfiets), tenzij er een fietspad naast de weg ligt die verplicht is voor bromfietsen.
Dit verplichte (brom)fietspad kun je herkennen aan het bord in de afbeelding.

Staat dit bord er niet of zie je een bord met alleen een fiets afgebeeld...dan mag je gewoon op de weg.

Houd je wel aan je eigen snelheidsgrenzen en rij niet met auto's mee. Auto's mogen nog altijd harder dan jou.

Toegevoegd na 3 minuten:
zie dat het plaatje niet werkt maar google maar eens op "verkeersbord G12a"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en...nee je komt dan niet op een 100km weg, want daar zal altijd:
- een bord staan met verboden voor fietsen/bromfietsen
- of zo'n verplicht (brom)fietspad naast liggen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip..rijd wel met auto's mee..anders ben je een gevaar voor je eigen.
Waar auto's 50 mogen, en meestal 55 a 60 rijden, kun jij geen 45 rijden..want de auto's halen je super gevaarlijk in, of gaan heel kort op rijden.
Rijd gewoon 50 a 55 km per uur..daar krijg je echt geen fikse boete voor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en er is een weg waar je pas na de bocht (helaas) een bord tegenkomt met ''snelweg''
Dan ben je helaas al te laat...
Maar dat terzijde. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha daar krijg je geen fikse boete voor...haha... maar je krijgt hem wel.
55 waar je met je bromfiets 35 mag...dat is toch 20km/u te hard!
En ze zijn best streng tegenover bromfietsers. Maar ik ben het met je eens dat het voor de bestuurder van een bromfiets (en de rest van het verkeer) veiliger is om mee te rijden. Anders gaan ze gekke dingen doen om je in te halen...ongeduldig als de mens tegenwoordig is!

Andere antwoorden (4)

Op de autoweg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat niet weet zou ik beter leren voor het theorie examen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op alle wegen, behalve op autosnelwegen en autowegen en/of wegen waar dit door middel van verkeersborden verboden wordt.
Binnen de bebouwde kom doorgaans op de rijbaan, buiten de bebouwde kom doorgaans op het fiets- bromfietspad.
Bij je navigatie zal de snelste route doorgaans over autosnelwegen en autowegen leiden. Deze moet je dus niet hebben.
Verder....heeft Etab wel een punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op de rijbaan, als je daar niet op kan rijden gebruik je de verplichte fiets/bromfietspad