Wat is beter: Een 4takt of 2 takt motor voor je bromfiets?

Kan iemand mij de verschillen uitleggen en wat beter of zuiniger is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (3)

Een 4takt is zuiniger, maar is minder explosief. Met een 2takt kun je dus over het algemeen sneller optrekken.

Wat beter is moet je voor jezelf beslissen, dat ligt eraan wat jij belangrijk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordelen

Als je de werking van de tweetakt met die van de viertakt vergelijkt zul je snappen dat een tweetakt veel eenvoudiger van opzet is. Dit maakt het motorblok ook goedkoper dan een viertakt. Er zijn immers een stuk minder onderdelen nodig. Ook zal hierdoor het gewicht van het motorblok lager liggen. De tweetakt heeft ook minder bewegende delen en zal dus minder makkelijk storingen ontwikkelen. Omdat een tweetakt eens per twee slagen de krukas ronddraait kan een kleine cilinderinhoud al een groot vermogen ontwikkelen, zeker in verhouding tot een viertakt met een gelijke cilinderinhoud die immers maar eens per vier slagen de krukas ronddraait.

Nadelen

Een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie die het blok moet smeren beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt. Doordat de verbrande olie via de uitlaat naar buiten komt zie je vaak een blauw rookpluimpje. Tweetaktmotoren zijn door hun benzine- en olieverbruik minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren. Vandaar dat er tegenwoordig (helaas) steeds minder tweetakten gebouwd worden. Omdat een tweetakt meer kracht ontwikkeld dan een viertakt heeft het blok meer te lijden en slijt het sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een stuk minder problemen wilt met je scooter, zou ik sowieso voor een 4takt gaan. dat weet ik uit eerste ervaring.