Moeten brommers/scooters nou op de weg of op t fietspad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben we het hier over Nederland of België?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk...daarom is nou het bromfietscertificaat ingevoerd.

Antwoorden (5)

Als er een fietspad is moeten brommerrijders daar rijden, tenzij anders aangegeven; dan verwijst een bordje je naar de weg.
In afwezigheid van een fietspad mag een brommerrijder op de weg rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan of je een a of b klasse hebt. Bij een a-klasse die max 25km/uur mag moet je dus op het fietspad rijden. Rijd je met een B-klasse, max 45 per uur (die halen vaak wel 50) mag je waar de maximum snelheid 50 per uur is (of minder) kiezen of je op de weg of het fietspad rijd. Wel best opletten hoe de situatie is zodat je zo weinig mogelijk mensen hindert. Maar bij een Bklasse heb je in theorie de keuze.

Toegevoegd na 1 minuut:
en ja, tuurlijk als er geen fietspad is maar je mag bv 70 rijd je gwn aan de kant van de weg zoals fietsers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegenwoordig mag je niet meer met een gewone brommer (max 45 km/u) op een fietspad rijden! Je bent verplicht om op de weg te rijden, alleen voor snorfietsen geldt die regel niet. Geldt voor Binnenbebouwde kom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
serieus? is nog maar pas veranderd dan? heb in november mijn rijbewijs a3 gehaald en toen mochten we nog gewoon kiezen..
Bromfietsen/electro scooters met max. snelheid van 25 km/u dienen op een fietspad te rijden.
Is de max. snelheid 45 km/u moet de bromfiets/scooter op de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per 15 december 1999 moeten de brommers van het verplichte fietspad en van de fietsstrook met doorgetrokken streep.
Bromfietsers moeten op de rijbaan tenzij er sprake is van verplicht fiets/bromfietspad dat wordt aangegeven met (het nieuwe) bord G12a.

Als bromfietsers op de rijbaan rijden dan moeten ze de regels volgen voor motorvoertuigen (auto's motorfietsen, bussen) en andere gebruikers van de rijbaan.

Als bromfietsers op een verplicht fiets/bromfietspad rijden dan moeten ze de regels volgen voor fietsers.
Snorfietsers blijven de regels voor fietsers volgen.