moet met een thomos op het fietspad of op de weg?

moet je met een thomos op het fietspad of op de weg? en hoeveel kost zo'n thomos nieuw? en heb je daar een scootercertificaat voor nodig?

Toegevoegd na 3 minuten:
en moet je met een thomos tanken,en wat moet erin?
en moet je een helm op met een thomos?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Hangt ervan af of je een brom of snor neemt een brom moet op de weg en een snor niet en ja je heb een brommer rijbewijs nodig of je heb al een auto rijbewijs dan hoeft het niet en ze kosten nieuw zo rond de 1000 en 2de hands denk vanaf zo beetje 500 heb je een goede hoop dat het nu duidelijk is voor je allemaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso is het Tomos, niet Thomos. Zie http://www.tomos.nl/pages

En voor de beschikbare modellen (zijn er nog een hoop!) zie http://www.tomos.nl/pages/modellen

Links op die pagina Modellen staat dat er van mijna alle modellen een Bromfiets-versie én een Snorfiets-versie geleverd kan worden. De verschillen tussen die twee wat betreft max snelheid, helmplicht, waar moet je rijden etc. staan er ook bij:

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Veel van de huidige Tomos modellen zijn leverbaar in zowel snorfiets als bromfiets uitvoering. De maximum snelheid van een snorfiets is 25 km per uur en daarbij hoeft geen helm te worden gedragen. Het rijden zowel binnen als buiten de bebouwde kom is, voor zover aanwezig, verplicht op het fietspad. Een bromfiets heeft een maximale snelheid van 45 km per uur en het dragen van een helm is verplicht. Binnen de bebouwde kom mag men niet op het fietspad maar moet men op de rijbaan rijden.
Vanaf 1 april 2010 zijn alle modellen leverbaar met een gescheiden smeer systeem. Dit houdt in dat u vanaf nu bij elk benzinestation onbezorgd kunt gaan tanken.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Ook kun je daar lezen dat je gewoon bij elk benzinestation simpel euro 95 in je tank kunt gooien, en niet (meer) zelf hoeft te gaan lopen mixen met olie en benzine.

Prijzen zitten nieuw inderdaad vanaf 900 euri en hoger... Kun je per model bekijken op die Tomos website.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, bedankt voor de reactie! Hier heb ik wat aan. Ik zou morgen is even op die site kijken nu kan dat niet want zit op internet via mijn telefoon.
Weet u mischien ook of je een certificaat nodig heb voor de tomos snor?? Of mag je daar als je 16 bent gewoon zo op rijden?
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor snorfietsen (blauw kenteken) heb je weldegelijk een certificaat nodig! Jammer dat ze zo duur zijn geworden he :'( .
Maar dan hoef je geen helm op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op: het is geen certificaat meer tegenwoordig maar een RIJBEWIJS. Daarbij komt ook een theorie- EN een praktijkexamen kijken tegenwoordig. @Sanne: het is hierbij NIET van belang dat het een Tomos is. Tomos is gewoon één van de vele fabrikanten van bromfietsen/snorfietsen, net als Kymco, Vespa, Peugeot etc.. Wat dat betreft maakt het dus geen reet uit of je een Tomos of een Vespa neemt, de regels zijn precies hetzelfde: snor is snor (blauw plaatje, geen helm, fietspad, max 25 km/u) en brom is brom (geel plaatje, wel een helm, rijbaan, max 45 km/u). Voor allebei heb je precies hetzelfde rijbewijs nodig: namelijk "Am" (ook wel brommerrijbewijs genoemd). Als je je autorijbewijs zou gaan halen (rijbewijs "B") of je motorrijbewijs (rijbewijs "A") krijg je overigens automatisch het rijbewijs "Am" (dus voor scooters/bromfietsen/snorfietsen etc.) bijgeschreven. Als je het los gaat halen moet je dus 2x lessen, 2x examens doen etc. en is een stuk duurder. Bedenk of het niet verstandiger is door te sparen tot je 18'e en dan meteen voor een autorijbewijs te gaan!