Word er tijdens opleidingen van klein vaarbewijs nog uit gelegd wat een blauw bord is en waar het voor dient?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dat niet zo zijn? Het lijkt me nogal essentieel deel van de lesstof. Ik kan me wel herinneren dat vóór de invoering van het vaarbewijs verontrustend veel mensen niet leken te weten waar dit bord voor dient. Is dit nog niet verbeterd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lea jachten zie ik vaak van niet en wanneer schepen oversteken raken zij vaak in de stres. Tja wat moet je met een jacht ook in het midden van het vaarwater kun je je natuurlijk afvragen.

Het beste antwoord

Ja hoor dat staat in de lesstof.
Heb me boeken even gecheckt en het staat er duidelijk in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een blauw boord betekend dat schepen Stuurboord aan Stuurboord willen passeren. Omdat schepen normaal stuurboords vaarwater houden en dus Bakboord aan Bakboord passeren is het blauwe boord bedacht om aanvaringen te voorkomen.

Stuurboord=Rechts
Bakboord=links;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaartuigen die een blauw bord tonen willen aan de tegengestelde oever passeren. Meestal i.v.m. de lopende stroom. Dus waar je normaal stuurboordswal houdt, ga je voor een bepaalde bocht of stuk vaarwater naar de 'verkeerde' wal.
Je maakt dit kenbaar met het tonen van een blauw bord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en zo is het