Welke motor heeft het laagste verbruik: een zware motor die op een laag toerental draait of een kleine motor op een hoog toerental op dezelfde boot?

Ik kocht een schip van 14 meter uit staal. Nu twijfel ik tussen een motor van 80 pk en een van 25 pk. Ik wil vooral denken aan het verbruik. Wat zal interessantst zijn, en zal ik een 25 pk niet te snel te hoog belasten zolang ik enkel maar rustig wil varen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiervoor is meer informatie nodig.
Wat voor schip is het (stroomlijn van het schip). Hoe snel wil je kunnen varen en hoe snel moet je maximaal kunnen varen (bv op stromend water). Let ook op het al dan niet verplicht zijn van een vaarbewijs....dat is bij een 14 meter schip afhankelijk van de maximale snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als je alleen rustig wílt varen, heb je voor een stalen boot van die lengte meer vermogen dan 25 pk nodig voor de veiligheid. Je moet immers ook kunnen uitwijken en kunnen omgaan met stroming en plotseling slecht weer. 40 pk lijkt me echt het absolute minimum.

Het beste antwoord

Ik denk dat je niet alleen naar het verbruik moet kijken. 25 pk lijkt mij te weinig voor een schip van 14 meter. 80 Pk zal doorgaans misschien te veel zijn, maar die keren dat je een plotselinge manoeuvre moet maken, heb je toch iets extra's nodig.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het spreekt vanzelf dat een motor met meer vermogen ook meer brandstof verbruikt. Maar dat is geen advies daarom de 25 pk maar te nemen. Want wil je een
bepaalde kruissnelheid varen dan zal een motor van 25 pk heel wat meer eruit moeten halen dan een zwaardere.
Je moet daarbij ook letten op de schroef achter je boot. Stel dat er nu een op zit voor een motor van 20 pk. Dan kan je er niet zomaar 80 opzetten. Ook aan andere onderdelen moet je denken. Het stuwblok bijvoorbeeld. En de fundatie. En de wijdte van de koelwaterinlaat en zo zijn er mogelijk nog meer punten.
Voor een aantal pk's verschil maakt het allemaal niet zoveel uit maar 25 of 80 als het zo rond de eerste geconstrueerd is is wel een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onjuist om te veronderstellen dat een zwaardere motor ook meer brandstof verbruikt (gegeven het feit dat je op zeker moment hetzelfde vermogen laat leveren door beiden). Dit verbruik hangt ook sterk af van het motor ontwerp, rendement bij een bepaald toerental ed. Alleen bij vol vermogen zal de zwaardere motor meer verbruiken...je vaart dan echter ook veel sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je zelf al aangeeft in je laatste allinea lijkt me je bewering vergeleken met de eerste onhoudbaar. Zelfs de eerste op zich is niet helemaal correkt daar een zwaardere motor (naar vermogen) ook zwaarder gebouwd is en het dus meer brandstof kost eea in beweging te hebben. Kortom: Jij beweert dat een scheepsmotor van zo een 5 meter hoog, 15 meter lang en met een gewicht van zeg 200 ton voor een schip van zeg 50.000 ton laadvermogen net zoveel brandstof vraagt om 10 pk stuwkracht te leveren als een motor van 10 pk op vol vermogen. Nou dat is echt niet zo.
Voor een stalen schip van 14 meter is 25 PK veel te weinig. Je zult misschien, afhankelijk van het type schip, wel een redelijke kruissnelheid bereiken (hoewel ik zelfs dat betwijfel), maar je hebt bij noodgevallen geen enkele reserve. Bij wat wind en golven kom je dan kracht tekort, evenals bij varen op stromende rivieren. Een motor van 80 - 100 PK heb je echt wel nodig. En vergeet één ding niet, als je een motor van 80 PK rustig laat draaien zal het gebruik niet veel verschillen dan dat van een 25 PK die altijd volaan moet draaien. Verlies in deze ook het aspect van motorslijtage en geluidsniveau niet uit het oog. Zelf had ik ooit een kruisertje van 7 meter met een OM 636 motor van Mercedes. Die kon max. 2700 t.p.m. draaien en gebruikte bij zo'n 2000 t.p.m. 2,5 liter diesel per uur. Met de 36 PK ervan kon ik in alle gevallen redelijk wegkomen.