Wat is dit voor groot apparaat (zie uitleg en foto)?

Ik was in Frankrijk bij de 9 sluizen in Canal du Midi. Naast de bovenste sluis lag een groot blauw gevaarte, beetje in het groen. Maar op afstand leek het over het een aftakking van de sluis te kunnen rollen. Maar wat is het? Het leek ook geen plek om schepen uit het water te tillen, want verder geen ruimte eromheen om ze weer neer te zetten.

Toegevoegd na 1 uur:
(als de foto blijft laden, er gewoon even op klikken)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten

Het beste antwoord

Het lijkt toch om een scheepslift te gaan. Volgens het bijschrift 'une pente d'eau'.
Helaas is mijn Frans niet te best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is dit hem?
Scheepsliften en hellende vlakken zijn meestal gebouwd ter vervanging van een bestaande sluizentrap of vallei. Dat geldt ook voor de enige Franse scheepslift, die van Fontinettes bij Arques (1888 gebouwd, 13 meter hoog). Sinds 1967 is deze op zijn beurt echter ook niet meer in gebruik, maar gaat de scheepvaart via een diepe sluis die er naast ligt. Deze scheepslift werkte als een soort weegschaal op waterdruk: als de ene bak omlaag ging, ging de andere omhoog