Mag je zonder vaarbewijs wel een snelle motor hebben??

Ik wil een speedbootje gaan kopen maar heb geen vaarbewijs. Ik weet dat je dan niet harder dan 20 km per uur mag, maar mag je wel een motor hebben die sneller dan 20 km per uur kan???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
8.8K

Antwoorden (9)

Ja, je mag een motor hebben die sneller kan dan 20 km per uur, je mag alleen niet harder varen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het varen met een snelle motorboot moet je een klein vaarbewijs 1 hebben en moet je in ieder geval 18 jaar zijn. De boete voor het niet hebben van een vaarbewijs is hoog, ook de boete voor het niet kunnen tonen daarvan als u het wel heeft is hoog....

Hangt er natuurlijk wel van af wat je 'snel' noemt!

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat is dan een snelle motorboot?
Onder 'snelle motorboot' verstaan we ieder klein motorvaartuig (lengte minder dan 20 meter) dat sneller KAN varen dan 20 km per uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast24355;

Zoals al gezegd, je mag zonder vaarbewijs geen snelle boten varen, ook niet langzaam. Dus doe jezelf en anderen een plezier en zorg dat je ook op korte termijn een vaarbewijs haalt. Dat kan al binnen één dag, dus erg duur zal het niet zijn. Dat is een stuk veiliger, spaart je het risico op bekeuringen uit en je kunt meteen het volle profijt uit je bootje halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer heb ik een vaarbewijs nodig?
Het Vaarbewijs is verplicht voor een zeil- of motorschip vanaf 15 meter dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt.

Voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die harder kan varen dan 20 km/ uur.

Dit kan o.a. gemeten worden met een GPS.

Er wordt niet naar het aantal pk gekeken, maar wel of de combinatie boot - motor eventueel harder kan dan 20 km/ uur.
Een opblaasbare boot met meer dan 6 pk kan dat al gauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt lullig maar al heb je een bootje van 2 meter die 21 KM/H kan heb je een vaarbewijs nodig, daarnaast MOET dat bootje geregistreerd worden, het kenteken moet goed ZICHTBAAR aanwezig zijn en dan moet er een dodemansknop/brandblusser/zwemvesten etc aanwezig zijn als het een open boot is.(de zwemvesten)

iemand met een boot van 14.5meter lang die 19.5KM /H vaart hoeft dat niet.......

Ook een zeilboot behoeft beneden de 15 meter geen vaarbewijs, al kan dat ding bij wijze van spreken met de wind mee 30KM/H......

Denk er om dat sommige rubberbootjes dat met goed 4 PK al kunnen halen en de politie weinig gevoelig is voor argumenten.
Wat vroeger kon , maar ik weet niet of dat nog zo is, dat je de motor kon laten instellen en verzegelen door een erkend botenbedrijf, die de zaak dan zo instelde dat je niet harder ging dan 20 KM/H.
Er zitten echter nog andere haken en ogen, je vaarsnelheid moet in feite gemeten worden tov het water, dus met de stroom mee ga je dan harder dan 20 en tegenstrooms langzamer.
Dan is het zo dat het niet om de snelheid gaat met een maximaal beladen , maar een minimaal beladen boot.
Dus zit je alleen in je rubberboot of met vier man, dat maakt dat een heleboel uit.
Doorgaans bekijkt de politie de situatie OP DAT moment dat ze je aanhouden, zit je dus met 4 man in het bootje en haal je de 20 niet, dan zal men doorgaans geen problemen maken, maar zit je er alleen in, heb je je bootje lekker in plane' en houdt de politie je dan aan, dan ben je de sjaak.

Dus is de op dat moment geldende situatie van belang
Zelf heb ik een pioner die 40 gaat met een 12 PK motor en met 2 personen, met 4 mensen komt hij nji9et in plane'en haalt (dus) de 20KM/H niet.
Ik heb dus (al jaren geleden) alles officieel goed aangepakt maar mag je bij ons in de zeer wijde omgeving niet harder dan 12KM /H (max)

Omdat de boot harder kan moet je TOCH aan alle verplichtingen voldoen.
Voor boten die harder dan 40KM/H gaan zijn ook nog eens aanvullende eisen......

De gevolgen en boetes zijn zo kostbaar dat het uit kan om of onder de 20 te blijven als max snelheid boot OF aan alle eisen te gaan voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vele reacties geven al duidelijk aan dat wat jij wilt, niet mag. Ter aanvulling voeg ik nog toe dat het in de nieuwe wet niet langer gaat over boten vanaf 15 meter maar boten vanaf 20 meter. En alle kleinere boten die 20 km/u of sneller kunnen varen.
Er zijn op de Nederlandse binnenwateren maar zeer weinig plekken waar je zo snel mag varen. De politie houdt daar steeds beter toezicht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boot kopen mag wel, er mee varen niet.
De top is sneller dan 20km/pu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan de motor laten afstellen/begrenzen zodat de boot niet sneller gaat dan 20km.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boot bezitten die sneller mag varen dan 20 km/uur mag dus wel, je mag dan alleen varen met iemand aan boord die een klein vaarbewijs heeft. Zolang je niet gaat varen is er dus ook geen probleem. Het afstellen van de motor is toegestaan, maar je zal het wel moeten kunnen aantonen. Het eenvoudigste is natuurlijk een klein vaarbewijs te halen, dan mag je namelijk ook harder gaan varen op die plekken waar dat mag en haal je meer plezier uit je aankoop.