Kan een zeilboot van punt A naar punt B varen als de wind van punt B naar punt A waait?

Heb ik me altijd al afgevraagd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
1.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan.

Jouw punt B ligt "in de wind", in zeiltermen. Om dat punt te bereiken, moet je "aan de wind varen". Zie de bron.

Direct tegen de wind in varen lukt niet. Je kunt wel dwars op de wind varen, en vanaf die koers kun je een beetje (maximaal 45 graden, afhankelijk van je boot) tegen de wind in.

Door te zigzaggen (laveren) kom je uiteindelijk van A naar B.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met een al dan niet buitenboord motor lukt dat zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is niets speciaal aan bij beaufort 4 : in Z vorm naar B zeilen ,veel overstag gaan en koers houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, alleen niet rechtdoor recht tegen de wind in. Maar schuin zodat toch een beetje wind vangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recht tegen de wind in gaat niet maar goede zeilboten hebben geen grote hoek met de wind nodig nodig. Veel zigzaggen lost dat beetje afwijking dan met gemak op. Het is een boel werk maar het gaat prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de wind van B naar A waait gaat de boot er zichzaggent (<--is dat nederlands?) heen.
wenden dus, daarom hem je op een zeilboot minimaal 3 mensen nodig 1 voor 2 grote mast 3roer
de bemanning gaat bij elke wending snel naar links of rechts van de boot zodat het zeil altijd de wind heeft.

(vroeger bij de zeeverkenners maakte ik altijn 1 grapje die nu ontzettend stom klingt. het komande is KLAAR OM TE WENDEN en als je klaar was riep je REE ofzo)
ik riep altijd nee

gr