Hoe noemt een Nederlandse kapitein een stuurman en hoe noemt een Engelse kapitein zijn stuurman?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Boten
2.5K
Pieterke
4 jaar geleden
Volgens mij noemt een Nederlandse kapitein zijn stuurman gewoon stuurman. Dan zal een Engelse kapitein zijn stuurman mate noemen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De stuurman was oorspronkelijk de man aan het roer, die hiermee de koers van het schip kon bepalen. Dit is tegenwoordig de roerganger en de stuurman is een dekofficier van het schip. De kapitein noemt hem aan boord nog gewoon stuurman. Op de loonlijst heet hij/zij dekofficier.
De dekofficieren van het vrouwelijk geslacht worden ook met stuurman aangesproken, er bestaan in de vaart geen stuurvrouwen.

Antwoorden (1)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0012778/2019-11-15
De kapitein spreekt al zijn Nederlandssprekende stuurlieden aan met stuurman of alleen Stuur. Ongeacht of het een man of vrouw is.
De Engelssprekende kapitein spreekt zijn stuurlieden aan met Mate (korter kan niet).
De stuurlieden blijven stuurman maar kunnen dienst doen als dekofficier als zij daarvoor gekwalificeerd zijn. Dit moet worden vermeld op de monsterrol.
Aanvulling:
Als de voertaal aan boord Nederlands is spreekt de kapitein al zijn stuurlieden aan met stuurman of alleen Stuur. Ongeacht of het een man of vrouw is.
De Engels sprekende kapitein spreekt zijn stuurlieden aan met Mate als de voertaal aan boord de Engelse taal is.
Een stuurman/scheepsofficier is niet altijd een dekofficier maar een dekofficier wel altijd een bevoegde stuurman/scheepsofficier
De stuurman kan de functie hebben van dekofficier met verschillende taken, afhankelijk van de opgedane ervaring. Deze moeten worden vermeld op de monsterrol.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009124/2020-01-01#Hoofdstuk1_Artikel1
Artikel 1, lid 1
Zeevaartbemanningswet
Toegevoegd op 31 januari 2020 14:16: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet iedere stuurman heeft als dekofficier dienst gedaan. Het kan zijn dat zij alleen als roerganger hebben gevaren. Maar je blijft hen aanspreken als stuurman. Je vraagt wel, alleen aan boord van schepen met een uitgebreide bemanning, wie van de stuurlieden is vandaag roerganger en wie is dekofficier .
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009124/2020-01-01#Hoofdstuk1_Artikel1
Wet Zeevarenden (Zeevaartbemanningswet)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0012778/2019-11-15#Hoofdstuk8_Paragraaf1_Artikel125bb
Besluit zeevarenden ((Besluit van 23 augustus 2001, houdende bepalingen omtrent de bemanning van zeeschepen in de handelsvaart en de zeilvaart (Besluit zeevaartbemanning handelsvaart en zeilvaart))
Artikel 125bb en 125cc
SimonV
4 jaar geleden
Is het niet waarschijnlijk dat een kapitein zijn stuurman gewoon ‘Jan’ of ‘De Vries’ noemt?
Een directeur zegt ook niet: “Secretaresse, wil je even… “
Ik heb naar bronnen zitten zoeken die aangeven hoe de kapitein zijn stuurman in de praktijk aanspreekt, maar niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou kunnen, maar niet waarschijnlijk. In de scheepvaart. zeker in de GHV zijn de afstanden groter. Een gezagvoerder verdiept zich niet in namen. Bemanning wisselt constant in iedere haven.
Hopelijk heeft een directeur aan de wal daar geen last van.
SimonV
4 jaar geleden
+ Klinkt plausibel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lijkt mij logisch dat googelen weinig resultaat oplevert. Het is geen wet van Meden en Perzen, er zijn kapiteins die hun bemanningsleden alleen met hé of – hé, jouw daar- aanspreken,deze kennis is kwestie van jarenlange ervaring.
Als een kapitein zal zeggen: -roerganger liggen wij op koers, of – deckofficier, heb je de afsluiters nog nagelopen, oké, maf ze deckofficier - moet hij zich na laten kijken.
Hij zal wel zeggen bv: de roerganger is naar de kombuis, de deckoffier van vandaag controleert de lading.
.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zijn kapiteins die hun bemanningsleden alleen met hé of – hé, jouw daar- aanspreken.
Lees met gevoel voor humor het boekje van Jan Noordergraaf.
https://www.marinanoordegraaf.nl/DHTML/Jan_Noordegraaf_Kapitein_het_anker_drijft.pdf
Het boek bevat voorbeelden hoe een conversatie ook nu nog aan boord van KHV-schepen kan plaatsvinden, als de voertaal Nederlands is. Nederlands als voertaal komt weinig meer voor tegenwoordig. Alleen de Kapitein aan boord van schepen geregistreerd in Nederland moeten de Nederlandse nationaliteit hebben. Ook daar zijn weer dispensaties voor mogelijk.
Opmerking: het originele gezegde, eeuwen geleden, is: een vrouw en een KLIP is een gevaar voor een schip.
Later werd het kip, een denigrerende vergelijking met vrouw. Toentertijd deed men niet zo moeilijk over (vermeend) seksisme.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens sommige Engelstaligen online zegt een kapitein enkel 'Mr.' + achternaam tegen zijn stuurman. Maar noch voor 'Mr.' noch voor 'Mate' kan ik een bewijs vinden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Damrak, Net zo min als de bemanning hun Engelse gezagvoerder aanspreekt met alleen Master, en niet met Master under God spreekt de gezagvoerder de stuurlieden niet aan met Chief Mate of Number One. All officers are Mates, so spreekt hij hen aan met Mate. Hello Mate, call the boatswain and ordered him to come to my cabin. Now.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Over de manier waarop een gezagvoerder zijn bemanning aanspreekt zijn geen voorschriften. Zoals ik in een reactie al aangaf heb Ik heb de meest voorkomende beschreven. Op passagiersschepen van de HAL gaat het formeler dan op vrachtschepen in de KHV waar de kapitein vaak eigenaar is van het schip. Daar wisselt de bemanning niet snel en is de eerste stuurman vaak een familielid van de kapitein.
Er zijn ook gezagvoerders die hun bemanningsleden op de meest vernederende wijze roepen of aanspreken – gelukkig in de minderheid.
Maar dat een gezagvoerder zijn stuurman aanspreekt met dekofficier is echt kolder.
Ik wilde het hierbij laten.