Heeft het spectaculaire te water laten van een schip een functie?

Heeft het van de kade laten glijden van een schip om het te water te laten een functie, of is het enkel voor het spektakel? Je zou een schip toch ook rustig(er) te water kunnen laten ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Boten
4.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Lijkt me erg lastig om het rustig te water te laten zo een schip weegt nog al wat hoe wil je het tegen houden dan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dmv lieren of bijvoorbeeld.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik neem aan dat dat de meest efficiënte manier is. Anders zou men het wel anders doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Berend24, de foto die jij hebt geplaatst is een opname van een zijwaartse tewaterlating op 24 april jl. bij Scheepswerf Barkmeijer (Thecla Bodewes Shipyards) aan het Prinses Margrietkanaal en was niet echt spectaculair. Het gaat hier om een scheepscasco van een toekomstige sleephopperzuiger.
Een stapelloop van een scheepscasco’s is sowieso niet spectaculair. Ook hier verliep alles gladjes, gelukkig maar.
https://www.waldnet.nl/wn/fotonieuws/16347/Schip_te_water_gelaten_in_Stroobos.html
https://frieschdagblad.nl/2019/4/25/baggerschip-te-water-gelaten-bij-doorgestarte-werf-barkmeijer-in-stroobos-ik-wol-dit-gewoan-net-missen?harvest_referrer=https:%2F%2Fwww.google.com%2F
Een stapelloop vindt altijd zo spoedig mogelijk plaats, om weer ruimte te geven voor de volgende opdracht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voor een (om te zien) spectaculaire tewaterlating mee te maken, kun je bv. terecht bij Royal Bodewes te Hoogezand of Ferus Smit te Westerbroek. Het lijkt allemaal risicovol, maar alles is tot aan de laatste scheepsnagel berekend en voor 99,9% onder controle. Het blijft imposant, zo’n kolos in zo’n relatief smal watertje. Geen enkele werf zal uit louter sensatiezucht meer golfslag en waterverplaatsing proberen te veroorzaken, integendeel, hoe rustiger, hoe meer bewondering en een groot applaus van zijn collega-mede-scheepsbouwers en deskundigen. Een zucht van verlichting hoort erbij vanwege die 0,1%.
https://www.youtube.com/watch?v=vWJkCfuTwuM

Antwoorden (2)

Het is de snelste en goedkoopste manier. Voor een schip dat nog niet is voorzien van alle afwerking en inrichting is er ook geen reden om het voorzichtiger te doen. De romp van het schip moet stevig genoeg zijn om de klap aan te kunnen. Vroeger was het werkelijk een spannend moment voor de scheepsbouwers (en kopers) als een nieuw gebouwd schip voor het eerst te water werd gelaten. Dan pas wist men zeker of het schip stevig genoeg was en of het waterdicht bleef bij zo'n klap op het water. Tegenwoordig is met de stalen constructies alles veel beter van te voren te berekenen.

Dat het er spectaculair uitziet is een leuke bijkomstigheid, geen reden om op deze manier een schip te water te laten.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Inekez1, uit welk sprookjesboek heb je deze tekst gehaald?
Er is alle reden om schepen pas na nauwkeurige berekeningen zo gecontroleerd mogelijk te water te laten. Daar is door de eeuwen heen niets aan veranderd. Elke tewaterlating is voor de werf nog even spannend als de eerste. De tewaterlating vind plaats om ruimte te maken voor de volgende opdracht, niet om te controleren of het schip waterdicht is. quote... als een nieuw gebouwd schip voor het eerst te water werd gelaten ... unquote
Voor het eerst?? Of zij waterdicht waren?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar daarom is de anonieme min nog niet van mij.
Met de stapelloop wordt ruimte gemaakt voor de nieuwbouw van een volgens(meestal een zuster) schip. Die vindt daarom zo snel mogelijk plaats, vaak wordt na de tewaterlating van het ene schip een uur later de kiel gelegd van het volgende schip. Zowel de stapelloop als de kiellegging zijn ceremoniële gebeurtenissen met veel traditionele gebruiken.
1. Een schip dat via een langshelling te water gelaten wordt glijdt meestal via een trailerhelling zeer statig te water, met de achterkant of spiegel naar voren. Deze manier van tewaterlating vergt veel voorwaartse ruimte, zoals bij de werf IHC te Krimpen aan de IJssel.
2. Voor schepen die die in een droogdok zijn gebouwd, laat men het droogdok vollopen waarna het schip eruit vaart.
3. Een derde mogelijkheid is de zijwaartse tewaterlating waarbij een schip met de zijkant naar voren gericht te water wordt gelaten. Het vergt een zeer precieze voorbereiding en berekening, gezien de complexiteit van het proces en de scheepsbewegingen.
Wat je ziet op de foto is zo een zijwaartse of dwarsscheepse tewaterlating. Deze vinden plaats als het schip gebouwd is op een werf die ligt aan een rivier of kanaal. Een schip kan niet via een langshelling te water gelaten worden, daar is geen ruimte voor en gaat daarom zijdelings te water. Dit geeft een enorme waterverplaatsing, met vaak als gevolg dat een grote golf water over de tegenover liggende oever van het kanaal spoelt. Tot grote hilariteit van de toeschouwers die aan de overkant op een gepaste afstand blijven kijken.
Over de nieuwsgierigen die zo’n spectaculaire dwarsscheepse tewaterlating voor het eerst meemaken en aan de overkant van het water staan, zeggen wij onderling gekscherend: kijk aan, er staan er weer een paar precies goed.
En altijd weer een hele diepe zucht als alles goed gaat en gladjes verloopt. Aan overbodig spektakel heeft geen enkele scheepswerf bij een tewaterlating behoefte.
https://www.ad.nl/binnenland/tewaterlating-gaat-bijna-vreselijk-mis~ae0f94fc/
https://ruslar.pro/video/Q2MEpDYFsP0
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Ik vind het eigenaardig dat men deze gewoonten in stand houdt. Als men iedere keer vreest dat het misgaat, kan men deze werven toch beter eens grondig verbouwen tot droogdokken? Dan is men van alle problemen af.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ kundig antwoord
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni,
Een dwarsscheepse tewaterlating is geen gewoonte die in stand wordt gehouden maar een gecontroleerde gebeurtenis.
Een scheepswerf, gelegen aan smalle rivieren en kanalen bouw je niet zomaar eventjes om, zodat een langscheepse tewaterlating mogelijk is. Wil je de rivier of het kanaal ook maar gelijk met tientallen meters verbreden? Het schip moet in de lengte het dok verlaten. Ook dit gebeurt niet zomaar, daar zijn, evenals bij een dwarsscheepse tewaterlating, gecompliceerde berekeningen aan voorafgegaan. En bij de tewaterlating maakt soms een sleepbootkapitein wel eens een vergissing.
https://www.youtube.com/watch?v=KSAh4O-H-BI
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op 10 november 1978 kapseisde het koelschip Atlantic bij de tewaterlating in het Prinses Margrietkanaal bij de werf Tille te Kootstertille.
Het bij een dwarsscheepse tewaterlating omslaan bij Bodewes is voor het laatste in 1946 voorgekomen.
Hoewel het dus in 99,9% van de tewaterlatingen goed gaat, blijft het spannend. Men vreest niet iedere keer dat het misgaat, maar is blij en trots dat het goed gaat.
Voor een miljoenen investering voor het verbouwen van scheepswerven aan de smalle rivieren en kanalen krijgt u de handen niet op elkaar.
Antoni
5 jaar geleden
De zin "En altijd weer een hele diepe zucht als alles goed gaat en gladjes verloopt." uit je antwoord suggereert anders dan "een gecontroleerde gebeurtenis", zo was mijn indruk!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, vergelijk het met: en men een diepe zucht slaakt als het vliegtuig weer veilig is geland. Het is iedere keer weer spannend, ondanks (dat mag ik toch hopen) een landing een gecontroleerde gebeurtenis is.