Waarom mag je onder de 18 wel je vaarbewijs halen maar niet varen?

Ik begrijp dus dat je onder 18 jaar een vaarbewijs mag halen. Maar waarom als je hem dan hebt gehaald dat je niet mag varen. Inprincipe ken je alle regels en kan je toch gewoon varen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Boten
3.7K

Antwoorden (2)

Omdat je nou eenmaal voor het besturen van een snelle motorboot (waartoe ook een waterscooter behoort) minimaal 18 jaar moet zijn. Dat is de wettelijke afspraak, net zoals je pas rookwaar en alcoholische drank mag kopen als je 18 jaar of ouder bent.

Je mag je vaarbewijs op iedere gewenste leeftijd behalen. Het bewijs word echter pas uitgereikt op de dag dat je 18 jaar oud wordt.
- - -
word = wordt
5 jaar geleden
Omdat het examen Klein Vaarbewijs alleen een schriftelijk theorie-examen is, kun je deelnemen vanaf iedere leeftijd. Het examen bevat geen praktijkgedeelte. Je haalt beneden de 18jarige leeftijd dus niet het vaarbewijs, maar je krijgt een uitslagbrief als je bent geslaagd voor dit theorie-examen. In 2013 werd voor het eerst sedert 1992 het examen afgelegd door een 10-jarige jongen uit de buurt van Enschede, (hij slaagde ook) maar dit was een eenmalig gebeurtenis. De afgelopen jaren is het theorie-examen van een dusdanig niveau, dat de meeste inschrijvingen pas plaats kunnen vinden vanaf 16-jarige leeftijd wil men een aardige kans van slagen hebben. Geen redenen om wetswijzigingen in te voeren.
Doe je mee met het examen terwijl je de leeftijd van 18-jaar nog niet hebt bereikt en ben je geslaagd ,dan kun je de uitslagbrief met de bijbehorende documenten en handeling, zoals eigen medische verklaring, pasfoto en handtekening, vanaf dat je 18jaar bent, inwisselen voor de officiële vaarbewijspas.
Dat je vanaf iedere leeftijd deel kunt nemen aan het examen ligt dus aan het feit dat het alleen om theorie gaat en beneden de 18jaar alleen een uitslagbrief wordt uitgereikt. In de praktijk mag je er pas gebruik van maken vanaf 18-jarige leeftijd, mits je de uitslagbrief ingewisseld hebt voor de vaarbewijspas, omdat je pas vanaf 18jaar schipper mag zijn op de vaartuigen waarvoor een Vaarbewijs verplicht is.
Op 31 december 2019 verloopt het contract met Vamex en zal niet worden verlengd. Het CBR gaat vanaf 1 januari 2020 de examens afnemen. Aangezien bij het CBR alle examens bestaan uit een theorie en praktijkgedeelte, ziet het er naar uit dat dit ook gaat gebeuren als het CBR de examens Klein Vaarbewijs gaat verzorgen. De mogelijkheid om examen te doen vanaf alle leeftijden komt dan automatisch te vervallen.