Hoe weet je of je zeeziek word/bent zonder op zee te zijn geweest?

Zijn er aanwijzingen aan land zodat je weet of je zeeziek word/bent op zee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
4.6K

Antwoorden (7)

Nee.

Zeeziek worden kan je zelf nog worden als je je hele leven op zee hebt gezeten. Je lichaam is soms beter en soms minder bestand tegen zeeziekte. Er is geen indicatie vantevoren of je wel of niet zeeziek wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens naar de kermis, en stap in zoveel mogelijk verschillende draaimolens en dergelijke.

Stap eens bij iemand in de auto en rij mee. Houd je ogen tijdens de rit gesloten.

Als je nergens last van krijgt, zal je ook wel geen last van zeeziekte krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige indicatie is als je gevoelig bent voor wagenziekte. Dat is namelijk grosso modo hetzelfde fenomeen.

Maar zekerheid geeft dat niet. je kunt gevoelig zijn voor de specifieke bewegingen van bijvoorbeeld een bus, maar nergens last van hebben op zee. Of andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is er niet er zijn mensen die ziek worden op een kleine rondvaart boot
en op een groot zeeschip niet
het ligt er ook vaak aan met welke gedachte stap je aan boord
als je je van te voren al inbeeld dat je ziek word geloof me dan word je het ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het uittesten door op een vrij drijvende stijger te gaan zitten. Je kunt hier makkelijker op en vooral ook weer af als je ziek wordt. Als je hier geen last van hebt betekend het niet dat je niet zeeziek zult worden. Maar als je erg gevoelig bent voor zeeziekte zul je er dan ook al last van hebben.

Een drijfmat in het zwembad geeft ook hetzelfde effect, blijf hier een kwatier half uur op liggen en je hebt een idee.

Maar uiteindelijk, de enige manier om zeker te weten of je zeeziek wordt is door zeeziek te worden...

Klein voordeeltje, als je van de boot afbent voel je je na een kwatier weer als nieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet het nooit en kan alleen voorzorgsmaatregelen nemen in de vorm van de bekende pilletjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat vooral om de beweeging, stampen slingeren of gewoon een rustige beweeging op de deining.
en dat is bij elk schip anders.

een draaimolen op de kermis is een andere beweeging dan een schip.
op land zal je er niet achter komen of je zeeziek word.

je zal dus naar zee moeten om het uit te proberen.

sommige mensen worden al op de spido zeeziek, maar op de ferry naar harwich in slecht weer, weer ni