Hoe past de boot in een zeecontainer?

Wij willen een boot in een 40 foot zeecontainer vervoeren. De deurbreedte van de container is 2.28. De boot is 2.50 meter breed. We hopen dat we de boot schuin op de trailer in de container kunnen rijden maar hoeveel graden zou hij moeten kantelen? En iemand goede tips?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Boten
2.2K
Bordensteker
6 jaar geleden
Het wordt dan belangrijk om de boot op stevige punten goed te ondersteunen en het geheel vast te zetten. Ik betwijfel sterk dat dat samen met de trailer zou kunnen.
Wellicht is de fabrikant al eens met deze vraag geconfronteerd. Plaatje en link om een idee te krijgen van wat het zoal inhoudt:
http://forums.sailinganarchy.com/uploads/monthly_01_2015/post-74169-0-29587800-1420527937.jpg
http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/88673-shipping-a-mini-transat-650/

Antwoorden (2)

Onder de(ideale) hoek van 45º heb je 322,4cm ruimte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Alleen als de hoogte van de deur gelijk is aan de breedte. En dan kan er een platte plaat in van 322 cm breed. Een boot is geen platte plaat en het is maar de vraag of die boot überhaupt in die container past.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"En dan kan er een platte plaat in van 322 cm breed. Een boot is geen platte plaat "
De boot is 72cm minder breed, dus kun je aan beide zijden 36 cm van de kant afblijven, gemiddeld lopen boten van 60º - 45º af naar de kiel, ik denk daarom dat het wel los loopt.
Ik heb rekening gehouden dat de container 228cm in het vierkant is, maar indien de deuren hoger zijn dan de breedte dan komt het nog gunstiger uit.
Inekez1
6 jaar geleden
Deze boot heeft duidelijk een verticale rand rondom (die zwarte rand op de foto). Ik gok dat die rand ongeveer 25 cm hoog is (even andere plaatjes van deze boot gegoogled waarop de verhoudingen duidelijker te zien zijn). Het is onduidelijk of de hele opbouw van de boot vast zit, of als bouwpakket wordt meegeleverd. Het zal afhangen van de hoogte en breedte van de opbouw of het er in past.
Of de boot in de container gaat passen is niet alleen afhankelijk van de breedte, maar ook van de hoogte van de boot en breedte van de opbouw. Als je de boot gaat kantelen, komt de opbouw opzij waardoor het geheel weer breder wordt.
De zwarte rand rondom de boot zal de boot al direct breder maken als je de boot onder een hoek zet. Stel dat die rand 25 cm hoog is, de boot is 250 cm hoog en de deuren zijn 228 cm breed, dan moet je de boot minimaal 31 graden kantelen om het te laten passen. Totale breedte van de boot is dan ruim 227 cm, dus speling heb je niet meer. Zet je de boot schuiner, dan pas het makkelijker.
Zit de opbouw van de boot vast (niet demontabel) dan moet je ook daar rekening mee houden. Bij een hoek van 31 graden kan de opbouw maximaal 95 cm breed en maximaal 1,5 meter hoog zijn, gemeten vanaf de bovenkant van de zwarte rand. Is de opbouw hoger en/of breder (of is de zwarte rand hoger dan 25cm) dan gaat het geheel gewoonweg niet passen.

Stel dat de hoogte van de boot (onderkant kiel tot bovenkant opbouw) 215 cm is (40cm diepte + 25 rand + 150 opbouw) dan heb je alleen voor de boot al een totale hoogte van 208,5 cm als je die onder een hoek van 31 graden zet. Afhankelijk van de hoogte van de trailer (hoever komt de boot boven de grond?) zal dat net wel of net niet in de container passen.

Wil je van te voren weten of het past, dan zul je de exacte maten van de container (breedte en hoogte deur) en de exacte maten van boot en trailer moeten hebben.