Heb een stalen boot 3.90 lang en 1.35 breed hoeveel pk moer er achter zonder vaarbewijs ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
6.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.vaarbewijzen.nl/hoeveel-pk-mag-je-varen-zonder-vaarbewijs/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat niet alleen om de pk maar meer om de snelheid. Je mag niet meer dan 20km per uur KUNNEN varen.
Inekez1
7 jaar geleden
Dat ligt o.a. aan de vorm van je boot. Met alleen lengte/breedte is er geen antwoord op te geven. https://www.vaarbewijzen.nl/hoeveel-pk-mag-je-varen-zonder-vaarbewijs/ "Het Vaarbewijs is verplicht voor motorboten korter dan 15 meter die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur door het water. Hiertoe behoren ook waterscooters en jetski's. Een rubber bootje met meer dan 5 pk kan al gauw harder dan 20 kilometer per uur. Er wordt overigens niet naar het aantal pk's gekeken, maar wel of de combinate boot en motor met één persoon volgas harder kan dan 20 kilometer per uur." http://www.vaarbewijs.nl/veel-gestelde-vragen.html

Antwoorden (2)

3 pk is genoeg 6 pk is leuk 12 pk is mogelijk te veel . Vaar je op stil vlak water denk aan 2.5 pk of een Electra motor. Op ruimer water en druk water is 6 pk wel prettig 9 pk zou mogelijk al bijna te snel zijn maar dat bepaald de romp vorm en de plaats waar jij zit . 12 pk kan echt te zwaar zijn . Ps ongevraagd advies verdiep je er in of het een lang staart of kort staart moet zijn dat hangt af aan de hoogte van de spiegel de schroef moet goed onderwater steken en ook het koelwater inlaat moet goed in het water . 2 takt is goed koper in aanschaf en lichter, 4 takt is stiller schoner zuiniger rustiger . Verdiep je in de vaar regels hou stuurboord wal ( rechts ) en ga nooit voor een boot langs blijf ruim uit de buurt Vd beroeps vaart .
Geef iedereen de ruimte plezier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt voor je boot een vaarbewijs nodig als die langer is dan 15 meter of sneller kan dan 20 km per uur. Hieruit volgt dat er geen eenduidig antwoord is te geven op je vraag, aangezien niemand weet hoe hard je gaat met een buitenboordmotor van 2, 3, 4 etc pk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De eerste zin wat je geschreven hebt is de gouden regel........simpel...