welke vorm boot gaat het snelst door het water? en welke vorm kan het meeste dragen

dit is nodig voor een science project

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
20.4K

Antwoorden (3)

Hoe smaller de boot is, hoe lager de weerstand aan de voorkant van het schip, als nadeel heb je dat het schip op die manier erg weinig kan dragen. Draagkracht van het schip wordt namelijk bepaald door het gewicht van het schip en de hoeveelheid verplaatst water. Een schip dat meer weegt dan de hoeveelheid water dat het verplaatst zal zinken. De optimale vorm om zoveel mogelijk draagkracht te creeëren is een schip in de vorm van een halve bol. Het nadeel daarvan is weer dat de weerstand erg hoog is om mee te varen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De lengte van de boot bepaald de maximale een ingsnelheid door het water ( de zgn rompsnelheid ) een ingewikkeld natuurkundig verhaal kort door de bocht een boot kan zn boeg golf NOOIT in halen . Let op dit is een vast gegeven een natuur wet. Hoeveel pk of je er ook achter zet . Hè zeg je dan hoe verklaar je een speed boot dan . Die vaart niet meer ( plannee ) maar vliegt over het water en valt steeds terug . En heeft weinig contact echt in het water . De romp vorm is vaak plat met afgeronde hoeken . ( weinig draag kracht ) De lange kano vorm ( pijl enorme lengte ) gaat snel zonder plannee maar draagt weinig . De doos vorm ( knik spant ) draagt veel maar gaat niet snel de uiterste variant daarvan is een pont die vorm heeft ook een goede aan vang stabiliteit dus je stapt op en die blijft stabiel . Dan de ronde vorm lage aan vang stabiliteit maar zeer hoge stabiliteit bij hoge golven boot( boot beweegt mee het zgn duikelaar effect . De draagvleugel boot begint vaak te varen als een half glijder ( bodem vorm een combi tussen doos en rond ) vaart steeds sneller en komt dan uit het water en gaat op zn vleugels na volledig los uit het water . Dus snel of het kano model ( door het water ) of toch volledig in plannee de doos vorm . De draag kracht ja de doos maar dan heb je heel veel pk's nodig om in plannee te komen maar het kan wel ( het leger gebruik platte snelle boten om manschappen en materiaal op stranden te kunnen zetten ) maar dat kost enorm veel energie want het moet vliegen over het water . Ps een veel gemaakte fout op het water is men vaart in een speedboot en denkt O wat gaan we hard we gaan voor de rijn aak langs mis dus !! Die rijn aak gaat bloed snel maar niet in plannee wel vaak tegen de romp snelheid aan . Meer motor vermogen gaat vaak niet sneller het achterschip zakt weg . Wanneer kan je sneller dan de romp snelheid surfen op een golf of vliegen als een speed boot .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Draag vleugel boten gaan het snelt door het water doordat zij het minste contact heeft met het water is er minder wrijving.
Platbodems of barges zijn boten of duwbakken liever gezegd die het meeste kunnen dragen, dus stel je het minst qua-dynamische vorm voor, en die draagt het meest.