Wanneer valt een boot onder een snelle motorboot?

Ik heb een rubberboot van 3.50 M en een 8 Pk buitenboord motor.
Hij gaat ongeveer 30 met 1 persoon.

Wat zijn de verplichtingen om met deze boot te mogen varen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
2.3K

Antwoorden (1)

Het vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, of motorboot die vol gas harder kan dan 20 kilometer per uur door het water. Een opblaasbare boot met meer dan 5 pk kan al gauw harder dan 20 km per uur.
Het vaarbewijs is ook verplicht voor pleziervaartuigen met een lengte van 15 meter tot 25 meter.
Als uw boot een snelheid haalt van 30km/u is dat veel sneller dan de minimale grens van 20km/uur, waarbij al een vaarbewijs verplicht is. Dus ja, u heeft minstens een Vaarbewijs nodig.

Met Vaarbewijs I mag u op rivieren, kanalen en kleine meren varen.
Met Vaarbewijs II (= Vaarbewijs I + Vaarbewijs II) mag u ook op de
grote wateren varen, zoals op de Waddenzee, de Oosterschelde, de Westerschelde, de Eems en Dollard, het IJsselmeer, het IJmeer en het Markermeer.
Een uitzondering is de Gouwzee, onderdeel van het Markermeer. Daar mag u wel met Vaarbewijs I varen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De bestuurder van een snelle boot (uw boot dus) die even denkt dat kan nog wel zonder vaarbewijs, riskeert een boete van maar liefst 550 euro