Waarom heeft het Noordzeekanaal sluizen en de Nieuwe Waterweg niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
2.3K

Antwoorden (2)

Het Noordzeekanaal heeft een open verbinding met het IJ en het IJsselmeer en ligt beneden het peil van 0 NAP. Het zoute zeewater zou daardoor naar binnen stromen.

De waterweg is verbonden met de Nieuwe Maas, een rivier. Bovenstrooms ligt de rivier boven 0 NAP, daardoor stroomt de rivier naar een lager punt en kan het zoute water niet naar binnen stromen.
Bij extreme hoge waterstand van de zee, bijv door storm, wordt de Nieuwe Waterweg afgesloten door de Maeslandkering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Plus.
Zie ook
https://www.deingenieur.nl/artikel/voorlopig-geen-sluis-in-nieuwe-waterweg
Vorige reactie klopt niet helemaal. Toen het Noordzeekanaal (en de Nieuwe Waterweg) gegraven werden bestond het IJsselmeer nog niet. Wel de Zuiderzee, en die was bijna net zo zout ala de Noordzee. Belangrijkste reden om sluizen in het Noordzeekanaal aan te leggen was dan ook het kunnen volstaan met lagere dijken. Voornaamste reden was dus de veiligheid. Bij de afweging waarom ze bij de Nieuwe Waterweg niet voor sluizen hebben gekozen speelde de afvoer van de Nieuwe Maas natuurlijk wel een rol.