Daar is geen leeftijd voor gezet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik zie wel regelmatig bij tankstations op de pomp een borje hangen met daarop voorschriften.
- niet roken
- niet bellen
- minimale leeftijd 15 jaar. Ik zie dat niet bij elke pomp. En bedoelen ze dan dat iemand onder de 15 geen brandstof mag kopen of dat iemand onder de 15 de pomp niet mag bedienen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh, nog niet eerder gezien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik erover nadenk zal dat eerder voor de handeling zijn. De rest van de geboden geldt ook puur voor de handeling. Als er een koopverbod zou zijn, zoals bij alcohol/tabak zou er overal iets staan ook bij de ingang/kassa van de pompwinkel.
De basis regel luidt als volgt:

Volgens artikel 1:234 BW zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt.

De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

Gezien de categorie waarin je de vraag hebt geplaatst (boten) neem ik aan dat je brandstof voor een (rubber) bootje nodig hebt.

De vraag is dus wat is in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk. Als we dan aansluiting zoeken bij de leeftijd vanaf wanneer je zelfstandig een klein motorbootje mag besturen, kom je uit op 12 jaar. Je zou dan dus kunnen zeggen dat vanaf die leeftijd wordt verondersteld dat er toestemming van de ouder is gegeven.

Maar als iemand 11 jaar is en voor zijn vader wat benzine koopt is niet uit te sluiten dat dat niet kan, maar in dat geval is er dus een ouderlijke toestemming.

Dus hoewel er niet echt duidelijk een minimum leeftijd is lijkt mij een leeftijd van 12 jaar wel redelijk. Maar mocht het achteraf toch niet gebruikelijk te zijn (en er geen toestemming van de ouder is) dat je de benzine hebt gekocht dan kan de aankoop worden vernietigd. De rechter kan indien nodig voor het concrete geval dan uitspraak doen (al zal dat niet snel gebeuren voor wat benzine).

http://www.leeftijdsgrens.nl/leeftijdsgrens-varen/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Handelingsbekwaamheid