hoe gaat een reisvoorbereiding op een cruiseschip in zijn werk?

En welke instrumenten voor navigatie gebruikt hij hiervoor en tijdens de reis?

Toegevoegd na 10 minuten:
Welke instrumenten houd hij dan in de gaten om het traject dat hij moet varen goed af te leggen:-)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Boten
1.5K
Cryofiel
8 jaar geleden
Wie is 'hij'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kapitein;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reisvoorbereiding van een schip dat gaat cruisen begint al bij de rederij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Michel, je vraag gedegen beantwoorden kost veel tijd en ik moet aan het werk. Misschien dat @Gesp nog om de hoek komt kijken. Als het nodig is vul ik hem wel aan. Ik had nog een klein aanvullinkje voor je:
Onder ons gold een gevleugeld gezegde (neem het niet te letterlijk a.u.b.)
Een schip van A naar B varen is tegenwoordig niet zo moeilijk, dat zou men zelfs een aap nog kunnen leren.
Maar áls er ook maar iets mis gaat, dán dient men er te staan met álle benodigde kennis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die kennis is ook nodig om te zorgen dat er niets mis gaat

Antwoorden (2)

Om de vaarroute te plannen wordt op (cruise-)schepen ECDIS gebruikt. ECDIS toont de GPS-positie van het schip op een elektronische zeekaart. Eigenlijk is ECDIS een grote 'TomTom', speciaal voor de zeevaart.

Hier is een filmpje waar je kunt zien hoe een ECDIS-beeldscherm er uitziet:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reisvoorbereiding begint met een bezoek van de gezagvoerder aan het kantoor van de rederij om de reis en route te bespreken.
Dan volgt aan boord de controle van de communicatie- navigatieapparatuur.
Cruiseschepen varen over het algemeen ’s nachts dus ook de radar dient optimaal te functioneren
Controleren op aanwezigheid van bijgehouden benodigde zeekaarten
Grote hoeveelheden brandstof worden getankt, dat is een enorm gecoördineerd proces gelet op de veiligheid en milieubescherming.
Van de motor- en controle kamer moet een back-up gemaakt worden van alle systemen en de milieu-efficiëntie
Controleren of aan alle veiligheidsvoorschriften is voldaan inzake veiligheid en gezondheid van de cruise-gasten. Reddings- en meldingssystemen testen
Controleren of de begeleiding in noodgevallen duidelijk is aangegeven en wie van de bemanning voor begeleiding verantwoordelijk is bij schipverlaten
Water-, voedsel- en het afvalbeheer en hun systeem controleren
Dit alles doen de daartoe aangewezen bemanningsleden, meestal onder toezicht van de stuurlieden. De bootsman, indien aanwezig controleert de dekbemanning.
De eerste stuurman doet verslag aan de gezagvoerder.
De haven uitvaren en aanlopen zal meestal gebeuren door de gezagvoerder ( traditie) met behulp van het radarwalstation.
In een vorig antwoord is al aangegeven dat de stuurlieden de nav.instrumenten bedienen en aflezen tijdens de vaartocht en de nodige aanvullende navigatiewerkzaamheden verrichten.
De cruiseschepen van de HAL gebruiken allemaal het ECDIS-systeem. Het systeem brengt veel navigatiemiddelen samen. Het combineert ook de radars met elektronische zeekaarten en positiebepalingen. Men kan op één scherm alles aflezen en dmv dit ene systeem het schip navigeren. Met een paar knopjes op een toetsenbord kan het schip bediend worden, zoals rondtorn maken, acteruitslaan en de snelheid minderen. Door de dekbemanning wordt wacht gelopen en uitkijk gehouden. Ondanks alle moderne apparatuur is het toch zaak met het blote oog te controleren welke scheepsbewegingen er rondom het cruiseschip plaatsvinden.
Dit alles is de taak van de stuurlieden en wtk’s (samen de huidige Marof's) en dekbemanning, afhankelijk van hun rang.De gezagvoerder houdt regelmatig contact met de rederij en pleegt geregeld overleg met de 1ste stuurman en de Hwtk. De overige tijd rust de kapitein en houdt (sociaal) contact met de cruisepassagiers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1 klein aantekeningetje.
Dat de gezagvoerder naar kantoor gaat om de reis te bespreken wordt rcht niet meer gedaan.
alles gaat tegenwoordig per mail/telefoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rene81b, ik weet niet over welke rederijen jij spreekt. Als het alleen om tankers en/of vrachtschepen bv gaat dan heb je volkomen gelijk. Dat is laden, lossen en bestemming op krijgen enz. enz. Moest men alleen op kantoor komen als er iets mis was of collectief besproken moest worden.
Zoals voor de binnenvaart samen opkomen voor meer ligplaatsen in de buurt van de terminals.
Ik ken niet alle cruiserederijen (de tegenwoordig drijvende zee-hotels) maar bij de Hall wordt er veel op kantoor in de Montevideotoren eerst doorgesproken. Gewoon omdat e-mail en telefoon eenrichtingverkeer zijn. Persoonlijke contacten blijven waardevol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad onpersoonlijk. Maar helaas waar. En daarbij komen schepen nauwelijks nog in de bewoonde wereld. (Vracht en ferries dan) ik weet dat de cruiseschepen on kiel niet eens tijd hebben om op kantoor te keuvelen. De captain kan niet van boord ivm alle papierwinkel etc. Mooi om te horen dat ze bij de hal nog wel persoonlijk contact hebben. Voor mij was het gebrek aan dit contact en voor het feit dat ik geen kapitein meer was maar een shipmanager de reden om naar jarenlange dienst op zee niet meer terug te keren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rene81b, helemaal helaas voor de huidige generatie zee- en (binnenvaart)varenden, de romantiek die bij het varen hoorde is er allang niet meer. Olietankers komen sowieso niet in de havens, bleven altijd al buitengaats liggen, al in de tijd van vóór de mammoettankers.
Rijn- en Mainvaart nog een beetje romantisch.
Vanaf de cruiseterminal Ostseekai is het inderdaad een komen en gaan. Daar vindt zeker geen reisplanning plaats zoals ik heb beschreven, maar gebeurt alles nog aan boord en weg is het
MSc Musica. Dat is te dol om waar te zijn.
Met uw opleiding en werkervaring hebt u vast en zeker een prima baan aan de wal kunnen krijgen.