In welke stand moet de choke bij mijn 5pk yamaha buitenboord motor?

Ik heb een bootje van iemand overgenomen. Daar zit een 5pk Yamaha buitenboord motor op. De vorige eigenaar vertelde mij dat hij deze winter niet heeft gevaren en dat het zou kunnen zijn dat ik wat meer moeite moet doen om de motor te starten. Hij vertelde mij over het blaasbalgje maar zei verder niks over een choke open of dicht draaien..Het blaasbalgje verhaal snap ik... Maar ik lees verschillende verhalen over de choke.. Ten eerste waar zit dat ding? Ten tweede moet ik hem nou wel of niet opendraaien? En als de motor eenmaal draait moet ik de choke dan weer terug zetten in oorspronkelijke stand?

Op wikipedia las ik dat je de chokeklep moet sluiten, dan komt er meer benzine in de cilinders en dit zou voor het starten van een koude motor beter zijn. Als je dan uiteindelijk gaat varen dan moet ik de choke open laten staan (bron wikipedia).
Ik las hier alleen (een antwoord op een andere vraag) dat ze de choke uitzetten als je eenmaal vaart... Ik snap het dus niet zo goed.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
9.9K

Antwoorden (1)

Een choke(smoorklep) is inderdaad een hulpmiddel om een “ouderwetse” benzinemotor koud te kunnen starten.
Met betrekking tot de beschrijving in http://nl.wikipedia.org/wiki/Choke wil ik nog opmerken dat de choke liefst zo snel mogelijk na het aanslaan van de motor geleidelijk (in stapjes) teruggezet moet worden. En zodra de motor niet meer dreigt af te slaan moet de choke helemaal “uit”gezet worden.
Bij dit type buitenboordmotor lijkt het normaal een draaiknop te zijn, die rechtsom gedraaid wordt om de chokeklep dicht te zetten, en linksom om hem na de start in stapjes terug open te zetten. Eigenlijk het soort draaiknop als van een gasfornuis, maar dan kleiner.
En bij jouw exemplaar lijkt het dat de plastic draaiknop zelf van zijn asje gevallen is, zodat je met je vingers het asje zelf rechtsom moet draaien.

Op de onderste foto zie je namelijk een paar knoppen op een rijtje (en links daarvan de hendel van de keerkoppeling). De linker knop is een vierkante drukknop. Meer naar rechts zit een ronde drukknop: de stopknop waarmee je de motor kunt laten afslaan.
Schuin rechts daaronder zie ik geen echte knop maar een soort asje. Ik denk dat daar normaal dus een plastic draaiknop op hoort te zitten zoals in de afbeelding van
http://www.ebay.ca/itm/Yamaha-outboard-motor-choke-lever-both-parts-link-4-5-HP-models-6E0-6E3-Used-/371220920986 (als je met de muis over de afbeelding gaat zie je het beter op de vergrote foto).
Een chokeknop is soms een trekknop maar kan bij een buitenboordmotor ook een draaiknop zijn, zoals in elk geval bij sommige Yamaha buitenboordmotoren.

Ik begrijp overigens niet wat de vorige eigenaar en jijzelf met “het blaasbalgje” bedoelen.
De chokeklep is juist een klep die de luchttoevoer grotendeels of gedeeltelijk belemmert.

(Vervolg in reactie)
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Bij een motor die lang niet heeft gedraaid zal de benzine in de carburateur gedeeltelijk verdampt zijn; de samenstelling van de brandstof in de eerste startpogingen zal niet helemaal (of helemaal niet) ideaal zijn. Als je startpogingen blijft doen met het trekkoord, zal de motor wellicht “verzopen” raken voordat-ie kan aanslaan. Het kan dan gebeuren dat je benzinelucht ruikt uit de uitlaat.
Als de motor eenmaal verzopen is, moet je niet verder blijven choken, maar (rustig even wachten en) starten zonder choke en met het gas helemaal open gedraaid. Dan komt er meer lucht bij waardoor het mengsel minder brandstofrijk wordt en dan kan-ie alsnog aanslaan. Je kunt wellicht ook een brandstofkraan tijdelijk weer even dichtzetten.
Zodra de koude motor aanslaat zul je al snel weer een beetje moeten choken om hem aan de praat te houden (en de kraan weer open zetten), maar als hij nu stilvalt is-ie gemakkelijker weer te starten. Een technisch iemand kan de bij een verzopen motor vaak natgeslagen bougie uitnemen en laten drogen, dan ben je sneller van die verzopen toestand af, maar een technisch iemand zou de hele vraag denk ik niet gesteld hebben.
De oude brandstof in de tank is wellicht ook al ver uitgedampt. Maar als je die meteen door verse wilt vervangen, vergeet dan niet dat er mengsmering in moet van 1 deel tweetaktolie op 100 delen benzine (dat staat hier bij het starterhandvat aangegeven).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord. Alleen wat je op de foto aanziet voor het asje van de choke waar het knopje van af is,is in werkelijkheid de benzineaansluiting voor een externe tank. De knop van de choke is de vierkante knop links op de onderste foto en die moet worden uitgetrokken bij de koude start. Het "blaasbalgje" waar de vraagsteller het over heeft is waarschijnlijk de knijpbal die in de brandstofleiding zit tussen de externe tank en motor. Hiermee wordt benzine met de hand de carburateur ingepompt. Nadat de motor is gestart neemt de in de motor ingebouwde pomp dit over.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bedankt voor de mild verwoorde kritiek van een échte kenner ... ik zocht overal naar een ordentelijke chokeknop, maar die knop links leek mij geen trekknop, en een vierkante knop draaien zag ik ook niet gebeuren.
Uiteraard ben ik daarnaast blij met een logische interpretatie van het blaasbalgje-verhaal!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was zeker niet bedoeld als kritiek hoor, gewoon een kleine aanvulling op jouw zeer uitgebreide antwoord. Je moet er toch even voor gaan zitten om zo'n lap tekst te typen!
En voor wat betreft dat echte kenner, ik ben monteur bij een watersportzaak, en dan ook nog een Yamaha dealer. Dan heb je dus een beetje voorkennis.