waarom spuit een loodsboot water?

laatst zag ik het opnieuw, een grote boot die de haven wordt ingeloodst door een loodsboot. Deze spuit dan water (en het grote schip soms ook). Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
13K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is volgens mij het water waarmee ze de motor hebben gekoeld. Dit wordt uit het water waar zin in varen gehaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag.
Ik heb het vermoeden dat Jirong gelijk heeft, maar ik heb me dit ook al eens afgevraagd en ben nu toch wel benieuwd naar een concreet antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jaciem heeft het over "deze spuit water", lenswater gaat meestal via het kabelgat
Erna55
9 jaar geleden
Foto van 3 spuitende loodboten
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/rotterdam_zet_beste_loodsboot_ter_wereld_in_1_505690
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de site van het Reformatorisch Dagblad worden vier waterJetgedreven tenders van het Loodswezen getoond.
Die kunnen niet gebruikt worden om een schip met waterceremonieel te verwelkomen.
1 ste spuiten zij niet;
2. zij produceren een stuwstraal recht achterwaarts voor de voorstuwing.
De druk van het water wordt met behulp van een pomprotor verhoogd en met grote snelheid door een straalbuis naar buiten geperst. Door de tegenreactie ontstaat voortstuwing. Hoe groter de stuwstraal, hoe sneller de tender over het water vliegt.

Het beste antwoord

Dat is ceremonieel vertoon bij officiële gelegenheden. De waterkanonnen worden dan omhoog gericht om een imposante fontein te vormen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het is een begroeting. Wordt meestal gedaan als een schip voor het eerst de haven aandoet, of als er een vooraanstaand persoon aan bod is.
De loodsvaartuigen die het schip de haven binnenloodsen moeten dus ook wel ingericht zijn als blusboot.

Toegevoegd na 4 uur:
Als @Jaciem dit vertoon heeft gezien op donderdagmiddag 8 januari 2015 dan heeft hij het binnenvaren van het grootste en duurste vrachtschip ter wereld “Pieter Schelte” gezien. Zij wordt afgebouwd in de Alexiahaven bij de Tweede Maasvlakte.

Toegevoegd na 5 uur:
In de bron een link (32 foto's) van het binnenvaren van de Pieter Schelte. Het spuiten is maar minnetjes. Zo van, het is dat het moet, maar anders ..... Schip? Het is een werkeiland (een Offshore Supercatamaran en kan toevallig ook nog over het water van A naar B bewegen.

Hier een link waarop je kunt zien hoe het eerbetoon ook kan.
Huldiging Nederlands Elftal tijdens rondvaart in Amsterdam op
13 juli 2010
https://www.flickr.com/photos/yvesviegen/4790394962/in/photostream/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat dat in New York een traditie is. Dit komt (deels) omdat loodsboten daar goeddeels oude blusboten zijn.
Ze stoppen daar af en toe ook een kleurstof in het 'bluswater' bij speciale gelegenheden. Maar dit doen ze dus elders in de wereld ook?
En ook bij (kleinere) containerschepen? (heb daar aardig wat foto's van kunnen vinden) Dat was mij nog niet bekend. Ik meende, net als Jirong in reactie op de vraag, dat dit gebruikt koelwater voor de motoren is.
Aangezien die motoren tot wel 1400 PK gaan, vind ik dit niet vergezocht. Heb je een bron bij je antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabalais, Bronnen zal ik voor je gaan halen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Heldin. ;)
Ik ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk dat die traditie na al die jaren nog intact is.
+ voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.destentor.nl/sport/eerbetoon-aan-overledenen-helikoptercrash-1.3172762
De Koning kwam via het IJ aanvaren in de Tjet Rixt, een gerestaureerde boeier van het Zuiderzeemuseum. Op de steigers van de Amsterdam Marina werd hij welkom geheten door de Commissaris van de Koning de heer Remkes, Locoburgemeester Van Ossel en de beursorganisatie. Een indrukwekkend erewater vanaf de blusboten van Haven Amsterdam waaierde op moment van aankomst uit over het IJ.
http://maritiemnieuws.nl/49650/hiswa-te-water-door-koning-geopend/
In Rotterdam is het cruiseseizoen officieel geopend met de aankomst van de MV Nordnorge van de Noorse rederij Hurtigruten. Het ruim 123 meter lange schip werd voorafgegaan door spuitende blusboten.
http://maritiemnieuws.nl/4049/nordnorge-opent-cruiseseizoen-rotterdam/ Tijdens Koninginnedag (nu Koningsdag) werd er met oranje water gespoten.
Bij een begrafenis vijf jaar geleden betoonde loodsboten via waterfonteinen eer tijdens het voorbijtrekken van de rouwstoet over de Erasmusbrug (die voor deze gelegenheid vijf minuten was afgezet) terwijl zij in V-formatie voor de brug lagen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het niet gezien op 8 januari, maar wel een aantal keren op TV (en in live) gezien. Meestal bij cruise-schepen, maar ook wel bij vrachtschepen

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je het hebt over koelwater. Scheepsmotoren nemen onder de waterspiegel water in en pompen dat door het motorblok om het te koelen. Dit water spuiten ze na circulatie door het motorblok vaak aan de achterzijde van de boot weer naar buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit vermoed ik ook.
Maar voordat ik een plus geef: Heb je een bron voor je antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om die redenen zal een loodsvaartuig geen water spuiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oh jeetje, de rest is weggevallen, moet zijn:
jazeker, ik zal ze zoeken. Het groeten als ceremonieel eerbetoon via het waterkanon gebeurt zelfs niet alleen bij het in de haven loodsen en begeleiden van een schip.
Erna55
9 jaar geleden
Is het spuiten zoals op deze foto ?
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/rotterdam_zet_beste_loodsboot_ter_wereld_in_1_505690
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is geen spuiten, dat zijn voortstuwingsstralen. Zal een binnenkomend schip niet blij mee zijn als zoiets langs komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stamper, Bij het binnenvaren van de haven wordt vaak met weinig
vermogen gedraaid, en ook bestaat de mogelijkheid om het warme koelwater te recirculeren via afsluiters.