Wat doet dit onderdeel van mijn buitenboordmotor en hoe heet het?

Mijn buitenboordmotor van mijn boot loopt stationair te hoog waardoor hij wat klapt tijdens schakelen. Bij openen van de kap vond ik een loszittend onderdeel waarvan alle 3 de boutjes eruit waren (ronde ding bovenin, met 4 zwarte slangetjes waarvan boutje mist)
Het gaat om een 50pk 4takt Mariner uit 2000.
Het lijkt een soort vacuüm ,plunjer achtig ding met lucht/brandstofslangetjes, het ding word bediend door de stang die de carburateurs verbind en beweegt mee(minimaal) als er gas word gegeven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
2.6K

Het beste antwoord

Het ronde ding dat je bedoeld is de acceleratiepomp. Die zorgt ervoor dat de motor goed oppakt als het gas ineens wordt open gezet. Je ziet, Reddie, buitenboordmotorfabrikanten blijven ook doorontwikkelen!
De schroefjes kan je rustig terug zetten, uit mijn hoofd gezegd zit daar M4 in. Zorg wel dat je daar RVS boutjes voor gebruikt. Ook het boutje aan de zijkant van het pomphuis ontbreekt, dat is echter dikker, M5 of M6. Ik heb de foto eens goed bekeken en ik heb nog meer problemen gezien. Normaal is de motor voorzien van een koudstartinrichting die (in dit geval) de chokekleppen bedient. De chokekleppen zijn gekoppeld met elkaar met de stang rechts op de foto. E.e.a. wordt bediend door een electromagneet (rechtsonder op de foto) en daarvan ontbreekt het beweegbare middendeel, het anker. Iets naar boven zie je een bevestigingsplaat met twee verzonken gaten. Hierop hoort een thermisch element dat ervoor zorgt dat de chokekleppen met vertraging worden geopend na een koude start. Er lijkt dus nogal "geprutst" te zijn aan deze motor en ik denk dat je het beste naar een Mercury/Mariner dealer kan gaan om te kijken wat er allemaal mis is. Een Yamaha dealer zou ook nog kunnen omdat het motorblok daarvan afkomstig is.
Goed afgesteld lopen deze motoren zo'n 900 t/min en bij dat toerental moet redelijk geruisloos geschakeld kunnen worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Die 900 t/min is het stationaire toerental. Maximum toerental is rond de 6000 t/min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zit op de goede weg. Het ronde ding bovenin is een luchtfilter.
Als er schroefjes ontbreken kun je die gerust aanvullen.
Dat heeft echter allemaal niets met je hoge toerental te maken.
Om dat toerental naar beneden te brengen zit er ergens een stelschroefje bij één van de onderdelen die bewegen bij het gas geven, die iets tegenhoudt als je je gas loslaat.
Deze motoren zijn echter niet van die precisie apparaten, en als je het toerental te laag maakt heb je grote kans dat de motor afslaat als je gas geeft, omdat hij niet snel genoeg zijn toerental kan opvoeren.
Dat klappen tijdens het schakelen moet je daarom waarschijnlijk op de koop toe nemen.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het ronde ding met die vier rubberslangetjes is geen luchtfilter. Zoals VS ook al stelt.
Als je ergens valse lucht aanzuigt, kun je inderdaad een te arm mengsel krijgen.
En van mijn brommer vroeger weet ik nog dat die bij teveel lucht of te weinig brandstof sneller stationair ging lopen (en geen fut meer had!).
Verder lijkt me deze vraag meer iets voor specialisten. Die hebben zich nog niet gemeld ...
Het ronde ding doet mij denken aan iets als vacuümvervroeging, maar ik ga niet beweren dat het dat hier ook is!