Welke vaarbewijzen zijn er allemaal?

Zijn er verschillende vaarbewijzen en wat zijn hun functies? Vanaf welke leeftijd kan je ze ook halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
1K

Het beste antwoord

AHoy 16 jaar dacht ik . Nog steeds ? . Klein VB 1 voor heel Nederland behalve bepaalde rivieren en zee havens en voor de kust van Vlissingen . VB 2 voor alles ,? Dat is verplicht voor alle boten groter dan 14.99 m dn voor snel varende boten ( plannee of sneller dan dacht 20 km ) Is dat alles nee ! Er bestaan ook nog goedgekeurde kust navigatie certificaten . Mag je dan alles ? Nee is de boot langer dan zo 20 meter nee dan zijn er weer andere regels en diploma's nodig . Ook ga je met passagiers varen of beroeps matig dan zijn daar weer andere diploma's nog . Hebje een Nederlands vaarbewijs 2 dan kan je dat bij de ANWB omzetten ( tegen betaling ) voor een Europees vaar bewijs . Dat is ook de instantie die examens enz organiseert . Voor echt goede actuele info bel of mail naar de ANWB in DenHaag afdeling watersport . Men wil het allemaal veranderen per ? Dus deze info kan aan verandering onderhevig zijn . Bel naar de ANWB . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18 jaar

Andere antwoorden (1)

Je hebt groot vaarbewijs 1 en 2
1 is voor rivieren en kanalen en 2 is voor ruime vaarwateren ( IJsselmeer Wester en Ooster Schelde )
Voor Duitsland moet je dan nog een rijnpatent hebben die kan je halen voor bepaalde stukken.
Ook voor de Elbe heb je een apart patent nodig