Hoe worden die grote aanmeerpalen in het water geplaatst?

Die zwarte met een witte bovenkant voor boten..
Er is een specialere naam voor dan 'aanmeerpalen' maar die ben ik even kwijt :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
2.5K
Cryofiel
14 jaar geleden
Dukdalven.
Cryofiel
14 jaar geleden
En die metalen kap die er vaak opzit, heet een paalmuts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, bedankt!

Het beste antwoord

Vanaf een poton (soort drijvende platte boot) waar ook nog een mini graagmachine of ander apparaat op kan staan die daarbij helpt. Ze worden meestal de bodem ingeheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Plaatje toegevoegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je!

Andere antwoorden (2)

Bedoel je DUKDALF?

Worden idd vanaf een poton geplaatst..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dukdalf, inderdaad, zo heten die meerpalen, zouden zijn vernoemd naar de Hertog van Alva, die rond 1568 eventjes de orde zou komen herstellen in het opstandige Holland. De matrozen trokken het schip naar de meerpaal toe door een pikhaak in de paal te slaan, en riepen daarbij dat deze klap voor de "Duc d'Albe" was.
Maar Van Dale's Ethymologisch Woordenboek wijst ook op een OostFries woord "dukdalve", dat al in 1581 vermeld is.