Waarom hebben boeien soms zulke borstels erop?

Zo eentje zag ik laatst ook al tijdens het zeilen op het Nuldernauw. Die was groen met een driehoekige borstelpartij erop.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://thumbs.dreamstime.com/z/het-overzees-slikt-op-boei-27827065.jpg

Picture for question
9 jaar geleden
in: Boten
9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij meer iets om te voorkomen dat die meeuwen op de achtergrond erop gaan zitten... het is geen radar reflector of antenne...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet, Deze foto met de rode staak (steekbaken) is gemaakt tijdens een tocht op het Smålandsvaarwater vanaf het plezierjacht MIN O DIN . http://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/244250754/vessel:MIN_O_DIN Het Smålandsvaarwater is soms maar twee meter diep, met smalle geultjes, die gemarkeerd zijn door veel staken en cardinale betonningen. (Cardinale markering wordt gebruikt om gevaarlijke punten aan te geven, daar ligt bv een wrak). Staken zijn ongenummerd en worden in de bodem geprikt om de ondiepe vaargeul te markeren.
Ik weet niet wanneer u op het Nuldernauw hebt gezeild. Waar het Nuldernauw begint is de breedte van het vaarwater tot aan de brug van Nijkerk minder dan één km breed. Misschien zijn er staken aangebracht om een uitstulping van de oever aan te geven, misschien een broedplaats afschermen, misschien gaat men kabels aanleggen of een moeras.
Beschouw een steekbaken in ieder geval niet als boei, maar houdt enkele tientallen meters afstand.
Op de foto van Dreanstime.Com kom ik later terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik bedoel Dreamstime.com
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De foto van de ton NN51 is een tikje gemanipuleerd door een amateur. Als je de Nederlandse versie van de foto bekijkt staat er onder vermeld: Overzees-slik het rusten bij de Kerstmis-boom-als borstel op een stuurboordboei, Ijsselmeer, Nederland.
Alleen amateurs spreken van stuurboordboei of bakboordboei. In de scheepvaart spreekt men over: groene boei, rode boei, groene ton, rode ton enz. De NN51 is geen boei maar een ton en bevindt zich niet op het IJsselmeer.
Het gedeelte vanaf de Nijkerkersluis in Oostelijke richting heet Nijkerkernauw. De ton NN 51 ligt aan de oostelijke zijde van de Nijkerkersluis en is de laatste ton van de NN betonning.
Het Nuldernauw is er niet zo ver vandaan. Vanaf het Erkemederstrand moet je de ton kunnen zien liggen.

Het beste antwoord

Je vraag gaat over de borstel.

In zijn algemeenheid wordt de aanduiding van vaarwater in Nederland gedaan middels rode en groene boeien/tonnen/staken. Met minder licht (schemer, regen) zijn rood en groen niet goed te zien daarom zijn de groene staken of tonnen in principe kegelvormig (spits) uitgevoerd en de rode meer rechthoekig (stomp).
Wat je hier ziet is een rode variant met daarop een stompe markering.

Men kiest voor een borstel omdat vogels dan geen zin hebben om er op te gaan zitten en de boel dus niet onder poepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een topteken. Die worden gebruikt in Denemarken om aan te geven of de vaargeul zich aan bakboord of aan stuurboord bevindt. Het doel van deze toptekens is om in de schemering of bij een regen of onweersbui, wanneer de kleuren niet meer zichtbaar zijn, toch bijtijds te kunnen zien of het een BB-boei (de borstel) danwel SB-boei (een kegel met de punt omhoog) is.
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik snap de plus niet, het antwoord is namelijk fout. Het is geen topteken en het bedoelde teken kan in heel Europa op de binnenwateren worden gebruikt volgens het SIGNI-systeem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit is een steekbaken (gewoon een ongenummerde groene stam die in de grond wordt gestoken en aan stuurboordszijde gepasseerd dient te worden.
In Europa dient het betonningssysteem voor de binnenwateren uitgevoerd te worden volgens het zgn SIGNI systeem .
Wat men hier op de rode (rose) foto ziet is een prik.
Op de groene foto ( http://thumbs.dreamstime.com/z/het-overzees-slikt-op-boei-27827065.jpg ) is de prik op een sparboei geprikt. Prikken kunnen ook gewoon in ondieptes aan een paal bevestigd worden.
Er is een stuurboord variant en een bakboord variant.
De stuurboord variant wijst omhoog en dient dan ook over stuurboord gepasseerd te worden, de bakboord variant wijst omlaag en houdt men bij het passeren aan bakboordzijde. Deze steekbakens worden vooral gebruikt in ondiepe gebieden met getijden en op plaatsen waar men heel secuur in de geul moet blijven varen.
Soms gebruikt men in zeer ondiepe wateren takkenbossen, die noemt men dan gewoon “prikken”. Als de takken bij elkaar zijn gebonden is het steekbaken spits (groen). Als de takken niet bij elkaar zijn gebonden is het steekbaken stomp (rood).
Een prik wordt nooit op een laterale boei gebonden. Drijfbakens, Kopbakens en Kribbakens hebben altijd een topteken. Een steekbaken heeft geen topteken.