Hallo, kan ik mijn Yamaha 6pk buitenboordmotor ombouwen zodat er een stuurtje op aangesloten kan worden? zoja wat is de prijs en zijn de benodigheden?

Ook zou ik graag wat info willen hierover.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
15.6K

Antwoorden (2)

dat kan op 2 manieren, 1ste is hydraulisch en de 2de is met katrolletjes en waslijn touwtjes (waarvan ik de naam niet weet, en of het überhaupt een naam heeft). de hydraulische versie is een systeem die je tenzij je hééél handig bent niet zelf kan bouwen, het er in laten zetten is rond de 400 euro. het voelt dan wel heel stabiel aan, je hebt geen gekloot met kabeltjes die je niet mag aanraken en de krachten van de motor komen niet op joun armen. de 2de manier (kabeltjes en katrolletjes) zou je eventueel wel zelf kunnen bouwen, hiervoor heb je een waslijn, een stuurtje en 4 katrollen nodig. 2 katrollen plaats je in je boot aan de zijkanten ter hoogte waar je je stuur wil hebben, 2 helemaal achterin, waar de motor zit, dus 2 achterin (links en rechts) 2 voorin (ook links en rechts) vervolgens haal je een lijntje bij de katrollen langs aan bijde kanten en dat lijntje aan de motor vast binden. daarna zorg je dat de twee lijntjes vast zitten aan de achterkant in het stuur en zul je het zelf moeten afstellen wat fijn is. nu zorg er wel voor dat de lijntjes niet van het stuur af kunnen vallen en de klus is geklaard. ik raad het hydraulische systeem trouwens wel aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het systeem dat je beschrijft met katrollen en waslijn wordt al jaren niet meer gebruikt en er is ook niets meer van te koop. een hydraulisch systeem is volkomen overkill voor een 6pk motor en bovendien beduidend duurder dan 400 euro, zeker als je het laat monteren en het niet zelf doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, sorry, ik haalde hydraulisch en mono door elkaar, maar zo'n monobesturing kost 400 euro om er in te zetten, heb ik meegemaakt. en een waslijn en katrolletjes zijn nog wel te koop ;).. maar inderdaad, de werking daarvan is uitermate teleurstellend
Het beste kan je voor een dergelijke motor een monokabel systeem gebruiken. Je hebt dan een stuurhuis nodig wat rond de 120 euro kost. Verder heb je dan de monokabel nodig die in diverse lengtes wordt geleverd, deze kosten afhankelijk van de lengte zo'n 100 euro. Ook heb je een stuurtje nodig om op het stuurhuis te monteren, een simpel stuurtje begint bij ong. 30 euro. Je hebt ook een aanbouwset nodig voor op de motor zelf, er zijn verschillende types 6pk Yamaha's, 2cilinder 2takt, 2cilinder 4takt en de laatste jaren wordt alleen nog een 1 cilinder 4takt geleverd. Elk type heeft zijn eigen aanbouwsetje en de prijzen verschillen nogal. Het beste kan je daarvoor inlichtingen inwinnen bij een Yamaha dealer. Als je dan ook nog op afstand gas wil geven en wil schakelen heb je daar ook nog een bediening voor nodig. Universele bedieningen heb vanaf 150 euro, daar komen dan nog wel kabels bij, die kosten je rond 20 euro per stuk en je hebt er 2 nodig.