mag je varen zonder vaarbewijs als je de motor laat terugvoeren?

Ik heb een vraagje?
Ik wil een boot kopen met 25 pk erachter. Als ik die laat terugvoeren zodat ik niet over de 20km/u kan. Mag ik daar dan in varen. (Een vaarbewijs is geen optie want ik ben nog geen 180

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
2.2K

Antwoorden (2)

Het vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot, die vol gas harder kan dan 20 km/uur. Als je er voor zorgt dat je boot niet harder kan dan deze 20 km/u, bijv door het terug voeren van de motor, dan heb je dus geen vaarbewijs nodig.
9 jaar geleden
Vaarbewijs moet je hebben vanaf 18. Dus dat kan wel. De motor moet je dan laten verzegelen op 13km/h en het certificaat Bij je dragen. Wel moet je 12 of ouder zijn. Overigens geld op de Rijn een andere regel. http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,183,0,0,1,0