Is het erg om met witte olie in mijn 4 takt buitenboordmotor te varen?

Hallo,

Ik ben laatst omgeslagen met m'n buitenboordmotor is dus onderwatergegegaan daarna heb nu alles vervangen enz maar nu ik er weer mee ben gaan varen is de olie nog steeds wit, ik weet dat ik dat moet vervangen maar ik wil de komende dagen gaan varen en heb
Geen tijd om die olie te halen. Dus is het erg om dan gewoon door te varen met witte olie in de motor? Het gaat om een yamaha 6pk 4takt 2cilinder 2007

Mvg Olivier

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
4K
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Wel tijd om te varen maar geen tijd om olie te halen??????

Antwoorden (2)

In witte olie zit dus water. Dat is niet echt een goed smeermiddel. Als dat goed was geweest hadden fabrikanten dit wel als wondermiddel aangeprezen, want water is milieu vriendelijk en goedkoop. Je krijgt niet direct een vastloper meer de kans daarop is wel heel groot. Ik zou zeggen: niet doen. Olie verversen: 1/2 uurtje werk? Dan wit ik het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De olie is vermengd met water, water smeert niet en dus slijten je lagers, zuigerveren en andere draaiende delen. Zonde om risico te lopen lijkt me.